1397/06/26

کشف سیگنال‌های اسرارآمیز فضا با هوش مصنوعی

دانشمندان از نسل جدید فناوری هوش مصنوعی (AI) برای شناسایی ده‌ها سیگنال اسرارآمیز از عمق فضا استفاده کردند.
کشف سیگنال‌های اسرارآمیز فضا با هوش مصنوعی

انفجارهای رادیویی سریع (fast radio bursts) یکی از اسرارآمیزترین پدیده‌ها در کائنات محسوب می‌شوند. تشخیص FRBs بسیار دشوار است و تاکنون تعداد کمی از این انفجارها شناسایی‌شده‌اند.

ستاره‌های نوترونی تا پیام‌های ایجادشده توسط موجودات فرازمینی، ازجمله عوامل ایجادکننده این انفجارها عنوان‌شده‌اند، اما دانشمندان پروژه   دست یابی به موفقیت(breakthrough listen)تاکنون موفق به کشف علت اصلی FRBs نشده‌اند.

Breakthrough Listen - جست‌وجو برای هرگونه نشانه از حیات فرازمینی در کائنات - از ژانویه سال ۲۰۱۶ آغازشده و احتمالاً ۱۰سال به طول خواهد انجامید. بر اساس گزارش اخیر این مرکز، هوش مصنوعی (AI) موفق به شناسایی۷۲ انفجار رادیویی سریع (FRBs) از یک کهکشان دوردست شده است.

برای این کشف مهم، نسل جدید فناوری هوش مصنوعی (AI) برای تجزیه‌وتحلیل بیش از ۴۰۰ترابایت داده جمع‌آوری‌شده از تلسکوپ‌های مختلف، مورداستفاده قرار گرفت.

با اسکن این داده‌ها، ۷۲انفجار سریع رادیویی از عمق فضا شناسایی شد. به نظر می‌رسد که این انفجارها مربوط به کهکشانی در فاصله ۳ میلیارد سال نوری از زمین باشد؛ اما هنوز علت ایجاد آن‌ها مشخص نشده است.

کشف این تعداد انفجارهای سریع رادیویی (FRBs) به دانشمندان برای شناسایی منبع اصلی و رمزگشایی از اسرار این پدیده کمک شایانی می‌کند.
نتایج این کشف در Astrophysical Journal منتشر شد.

منبع: سینا پرس