راه اندازی قوی ترین ابر کامپیوتر ویژه تحقیقات فضایی در ژاپن

دانشمندان امروزه به ابزارهای رصد قدرتمند و پیشرفته‌ای نظیر تلسکوپ هابل (Hubble) و تلسکوپ بسیار بزرگ واقع در شیلی دسترسی داشته و قرار است نمونه مدرن‌تر جیمز وب (James Webb Space Telescope) نیز به این مجموعه اضافه شود؛ بااین‌حال تجزیه‌وتحلیل داده‌های عظیم این دستگاه‌ها مستلزم شبیه‌سازی با کامپیوترهای قدرتمند است و ژاپن اخیراً ابرکامپیوتری را راه‌اندازی کرده که این پردازش‌ها را به سریع‌ترین شکل ممکن محاسبه می‌کند.

این ابرکامپیوتر که ATERUI II نام دارد، برخلاف ابرکامپیوترهای دیگر که اغلب در اختیار دولت‌ها یا سازمان‌های خاص قرار دارند، به‌صورت ویژه برای تحقیقات فضایی توسعه‌یافته و در اختیار «رصدخانه ملی ستاره‌شناسی ژاپن» (NAOJ)  قرار دارد.

ابرکامپیوتر ATERUI II در قالب سیستم Cray XC50 توسعه‌یافته و با بهره‌گیری از ۴۰هزار هسته پردازشی و ۳۸۵ترابایت رم، سه برابر از مدل قبلی قدرتمندتر است. پردازنده‌های به‌کاررفته در این سیستم از نوع «اینتل زئون گلد ۶۱۴۸» بوده و توانایی انجام بیش از سه هزار ترافلاپ محاسبه در هر ثانیه را دارد.

هر یک از این پردازنده‌های ۲۰هسته‌ای با سرعت کلاک ۳.۷گیگاهرتز، حافظه کش ۲۷.۵مگابایت و ۴۰رشته پردازشی ۳هزار دلار قیمت دارند.

گروه توسعه‌دهنده ابرکامپیوتر ATERUI II بر این باور است که این دستگاه نه‌تنها برای تحقیقات فضایی بلکه برای انجام محاسبات چندوظیفه‌ای نیز گزینه‌ای ایدئال به شمار می‌رود. به لطف این قابلیت سامانه جدید ژاپنی‌ها هر شبیه‌سازی را به چند قسمت مجزا تقسیم کرده و از چند زاویه مختلف روی آن کار می‌کند.

ابرکامپیوتر ATERUI II توانایی مدل‌سازی متغیرهای گرانشی یک کهکشان کامل متشکل از ۱۰۰میلیارد ستاره را دارد و بیش از ۱۵۰گروه در صف بهره‌برداری از آن قرارگرفته‌اند.