1397/07/01

فرمان کنگره آمریکا به ناسا برای ساخت تلسکوپ‌های فضایی جدید

ناسا تصمیم دارد برای مطالعه دقیق سیاره‌های فراخورشید، تلسکوپ‌های فضایی جدید و ابزار زمینی کارآمد بسازد. گزارش جدیدی که توسط کنگره ایالات‌متحده آمریکا به تصویب رسیده است، دستور می‌دهد که ناسا باید مجموعه‌ای جدید از مأموریت‌های فراخورشیدی را آغاز کند تا تعیین کند که آیا نظیر منظومه شمسی وجود ندارد یا...
فرمان کنگره آمریکا به ناسا برای ساخت تلسکوپ‌های فضایی جدید

گزارش جدیدی که توسط کنگره ایالات‌متحده آمریکا به تصویب رسیده است، دستور می‌دهد که ناسا باید مجموعه‌ای جدید از مأموریت‌های فراخورشیدی را آغاز کند تا تعیین کند که آیا نظیر منظومه شمسی وجود ندارد یا اینکه زندگی در جای دیگری از جهان وجود دارد.
گزارش آژانس ملی علوم، مهندسی و پزشکی بانام استراتژی علمی سیارات فراخورشیدی می‌گوید که آژانس فضایی باید در تلسکوپ‌های فضایی و زمینی جدید سرمایه‌گذاری کند. این کار دانشمندان را قادر می‌سازد تا درباره طبیعت و تکامل سیارات در مدار دیگر ستارگان بیشتر بدانند.
ما در زمان رونق شکار سیاره‌های فراخورشید زندگی می‌کنیم. فضاپیماهای جستجوگر مانند تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler Spacecraft) که توسط دستگاه‌های زمینی پشتیبانی می‌شوند، هزاران سیاره را خارج از سامانه خورشیدی ما شناسایی کرده‌اند.
مشکل این است که بااینکه ما موفق به پیدا کردن تعداد زیادی از سیارات جدید شده‌ایم، اما در مورد آن‌ها چیز زیادی نمی‌دانیم و شناخت کمی از آن‌ها داریم.
روش‌های مورداستفاده برای شکار سیاره‌های فراخورشید می‌تواند به ما برخی از چیزهای اساسی در مورد آن‌ها را بیاموزد، اما بسیاری از جزئیات پنهان می‌ماند.
چیزی که گزارش جدید نشان می‌دهد این است که یافتن سیارات شبیه به زمین و سایر مأموریت‌های پراهمیت، نیاز به تصویربرداری مستقیم دارد. به‌عبارت‌دیگر، به‌جای اینکه فقط به تغییرات در منحنی نور در هنگام عبور سیاره فراخورشید از مقابل ستاره خود نگاه کنیم، نیاز داریم که درست به آن سیاره نگاه کنیم و مشاهدات دست اولی از آن به دست بیاوریم، همان‌طور که از سیاره‌های منظومه خورشیدی خودمان شناخت داریم.
کنگره برای انجام این کار از ناسا خواسته است که به دنبال سرمایه‌گذاری در یک تلسکوپ فضایی پیشرفته جدید باشد تا با مشاهدات کلی در طول چندین سال، رد پایی از حیات در دنیاهای دیگر بیابد.
چنین تلسکوپی باید بتواند با استفاده از کرونوگراف یا سایه‌بان بر روی ایستگاه، بین تلسکوپ و ستاره گرفتگی مصنوعی ایجاد کند. این کار، مانع از اختلال نور ستاره در بازتاب سیاره می‌شود و اجازه تصویربرداری مستقیم را می‌دهد.
نویسندگان این گزارش در نظر دارند که این تصویربرداری تلسکوپی مستقیم، پس از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope) و با پرتاب تلسکوپ تصویربرداری عریض مادون‌قرمز  (WFIRST) در اواسط سال۲۰۲۰ محقق شود.
تلسکوپ دابلیو.اف.آی.آر.اس.تی  قدرتی برابر با تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) اما میدان دید ۱۰۰برابری آن دارد.
علاوه بر تلسکوپ فضایی، این گزارش همچنین توصیه می‌کند که بنیاد ملی علوم ایالات‌متحده (NSF) در آینده در پروژه‌های تلسکوپ غول‌پیکر ماژلان (GMT) و تلسکوپ سی متری (TMT) که در حال حاضر به ترتیب در جزایر هاوایی و شیلی در حال ساخته‌شدن هستند، بیشتر سرمایه‌گذاری کند.
این تلسکوپ‌ها با استفاده از طیف‌سنج‌ها به دنبال یافتن نشانه‌های اکسیژن آزاد در جو و سایر نشانه‌های حیات، امکان مطالعات متمرکزتری از سیارات فراخورشید را فراهم می‌کنند.
هدف این است که ابزارهای جدیدی که بر روی تلسکوپ‌های بزرگ نصب‌شده و می‌شوند، با تخصیص مناسب بودجه، زمان رصد و همبستگی مشاهدات از مکان‌های مختلف به کشف اطلاعات جدید، به‌خصوص در اندازه‌گیری میزان جابجایی ستاره‌ها برای ارائه اطلاعات در مورد جرم و مدار سیاره‌ها کمک کند.
این گزارش همچنین توصیه کرد که تلسکوپ فضایی جیمز وب باید وقت خود را به مشاهده اتمسفرهای سیاره‌های فراخورشید اختصاص دهد.