گردوغبار سحابی پرده

این رشته‌های گازی درخشان و پرهرج و مرج که ظاهر ظریفی دارند، آسمانِ سیاره زمین، به سمت صورت فلکی قو را مزین کرده‌اند. سحابی پرده بقایای یک ابرنواختر بزرگ است؛ یک ابر در حال انبساط که از انفجار مرگبار یک ستارۀ پرجرم متولدشده است. این سحابی بخش غربی سحابی قو را تشکیل می‌دهد.
نور ناشی از انفجار ابرنواختر اصلی احتمالاً بیش از ۵۰۰۰سال پیش به زمین رسیده است. موج شوک میان ستاره‌ای که در اثر این رویداد فاجعه‌بار ایجادشده فضا را جاروب و مادۀ بین ستاره‌ای را از بین می‌برد. رشته‌های درخشان درواقع بیشتر شبیه امواج بلند هستند که از لبه مشاهده می‌شوند و به‌خوبی به گازهای هیدروژن ،قرمز رنگ، و اکسیژن ،سبز-آبی رنگ، تفکیک‌شده‌اند. سحابی پرده که حلقه قو نیز نامیده می‌شود حدود ۱۵۰۰سال نوری با زمین فاصله دارد. این سحابی در این نما حدود ۳درجه وسعت دارد یا تقریباً به‌اندازۀ ۶برابر قطر ماه کامل است. درحالی‌که وسعت سحابی پرده بیش از ۷۰سال نوری است، این عکس موزاییکی تلسکوپی از بخش غربی تقریباً نیمی از آن را شامل می‌شود. بخش‌های روشن‌تر غرب سحابی پرده به‌صورت سحابی‌های مجزا قابل‌رؤیت هستند، ازجمله: جاروی جادوگر (NGC 6960) در بالای این چشم‌انداز و مثلث پیکرینگ (NGC 6979) در پایین سمت چپ.

منبع بیگ بنگ