1397/06/27

استفاده ناسا از آخرین نفس تلسکوپ کپلر

درحالی‌که مشخص نیست چه میزان سوخت برای تلسکوپ کپلر باقی‌مانده، دانشمندان ناسا می‌خواهند شانس خود را امتحان کنند و بار دیگر کپلر را بیدار کنند تا مأموریتی جدید انجام دهد.
استفاده ناسا از آخرین نفس تلسکوپ کپلر

درحالی‌که مشخص نیست چه میزان سوخت برای تلسکوپ کپلر باقی‌مانده، دانشمندان ناسا می‌خواهن شانس خود را امتحان کنند و بار دیگر کپلر را بیدار کنند تا مأموریتی جدید انجام دهد.
اگرچه مأموریت علمی جانشین تلسکوپ کپلر یعنی ماهواره کشف و شناسایی سیارات فراخورشید موسوم به تس (TESS) در حال حاضر در حال انجام است، اما گویا هنوز کار ناسا با تلسکوپ فضایی کپلر تمام نشده است.
دانشمندان مأموریت کپلر، این کاوشگر فضای عمیق را بیدار کرده‌اند تا بازهم داده‌های علمی را جمع‌آوری کند. هرچند هیچ اطلاعی از میزان سوخت باقی‌مانده و امکان عملیات دوباره آن در دست نیست و هیچ‌چیز در مورد موفق بودن این عملیات نمی‌توان گفت.
تلسکوپ فضایی کپلر که در ماه مارس سال ۲۰۰۹ پرتاب‌شده است تا الان نیز ازآنچه که از آن انتظار می‌رفت، فراتر رفته است. چراکه مأموریت اصلی برای مدت سه سال و نیم برنامه‌ریزی‌شده بود، اما تا همین اواخر در حال جمع‌آوری اطلاعات و انجام مأموریت‌های مختلف بود.
شاید قابل‌توجه‌ترین مثال این باشد که چرخ واکنش که فضاپیما را ثابت نگه می‌داشت، در سال ۲۰۱۳ خراب شد. ناسا یک‌راه حل طراحی کرد که فضاپیما را قادر ساخت تا از باد خورشیدی برای تعادل خود استفاده کند و در مسیر خود باقی بماند. این کار باعث شد تا کپلر برای ۱۷ عملیات سه‌ماهه، عملیاتی باقی بماند.

اما دانشمندان ناسا نمی‌توانند در مورد مصرف سوخت در فضای عمیق به‌طور دقیق اظهارنظر کنند. در اوایل سال جاری مشخص شد که این فضاپیما فقط به‌اندازه‌ای سوخت دارد که در مسیر خود باقی بماند تا در جهت مناسب، مشاهدات خود را طی چند ماه به زمین منتقل کند.

ازآنجاکه هیچ راهی برای اندازه‌گیری مستقیم ذخایر سوخت وجود ندارد، دانشمندان مقدار سوخت باقی‌مانده را حدس می‌زنند.
ناسا پس‌ازاین که کپلر هجدهمین عملیات سه‌ماهه خود به نام کمپین ۱۸ (Campaign 18 )  را با موفقیت به پایان رساند، آن را به حالت خواب زمستانی برد تا تخمین بزند که چه مقدار سوخت ممکن است برای آن باقی‌مانده باشد.
کپلر تاکنون بیش از ۲۷۰۰ سیاره فراخورشید با امکان وجود حیات را کشف کرده است که حدود ۳۰ تا از آن‌ها در کمربند حیات به دور ستاره خود می‌چرخند. اکنون دوباره بیدار می‌شود تا احتمالاً مأموریت جدیدی را انجام دهد.
ناسا اعلام کرد: «پس‌ازاینکه کپلر را از حالت خواب بیرون آوردیم، تنظیمات یکی از پیشران‌ها را که دچار اختلال شده بود، اصلاح کردیم.» نشانه‌های مقدماتی نشان می‌دهد عملکرد تلسکوپ ممکن است تا حدودی تضعیف‌شده باشد. همچنین مشخص نیست که چه مقدار سوخت برایش باقی‌مانده است.
ناسا همچنان به نظارت بر سلامت و عملکرد فضاپیمای کپلر ادامه می‌دهد.

منبع: موبنا