1397/06/18

کهکشان همبرگر

یک کهکشان مارپیچی از بغل چگونه به نظر می‌رسد؟ این تصویر زیبا و واضح تلسکوپی، کهکشان مارپیچی ان.جی.سی۳۶۸۲ (NGC 3682) و قرص پف‌کرده آن را نشان می‌دهد که توسط خطوط تاریک گردوغبار مشخص‌شده است.
کهکشان همبرگر

البته نمای این پرترۀ ژرف کهکشانی برای اخترشناسان یادآور نام‌آشنای کهکشان همبرگر است. همبرگر کیهانی با قطری حدود ۱۰۰هزار سال نوری، ۳۵میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی شیر ،اسد، قرارگرفته است. همچنین دنباله‌ای که این کهکشان را فرا گرفته حدود ۳۰۰هزار سال نوری گستردگی دارد. در همسایگی کهکشان همبرگر (NGC 3682)، نیز دو کهکشان دیگر بنام‌های ام۶۵( M65) و ام۶۶ (M66) قرارگرفته‌اند که همگی به سه‌گانه اسد مشهور هستند. به‌احتمال‌زیاد چیزی که باعث پیچ خوردن و کشیدگی قرص این کهکشان شده، برهمکنش گرانشی با همسایگان کیهانی‌اش است.

منبع: بیگ بنگ