1397/06/18

ناسا به درآمدهای تبلیغاتی فکر می‌کند

گشت‌وگذار در فضا هزینه زیادی می‌طلبد و ناسا تابه‌حال خرج‌تراشی بسیاری برای اکتشافات فضایی خودکرده که این مسئله موجب شده دایره‌ی دانایی انسان از فضای پیرامونش بیشتر شود. بااین‌وجود ناسا برای تأمین هزینه‌هایش به مشکل برخورده و سرپرست این آژانس تصمیم گرفته مانند گروه‌های ورزشی مجوز نام‌گذاری مأموریت‌ها،...
ناسا به درآمدهای تبلیغاتی فکر می‌کند

گشت‌وگذار در فضا هزینه زیادی می‌طلبد و ناسا تابه‌حال خرج‌تراشی بسیاری برای اکتشافات فضایی خودکرده که این مسئله موجب شده دایره‌ی دانایی انسان از فضای پیرامونش بیشتر شود. بااین‌وجود ناسا برای تأمین هزینه‌هایش به مشکل برخورده و سرپرست این آژانس تصمیم گرفته مانند گروه‌های ورزشی مجوز نام‌گذاری مأموریت‌ها، فضاپیما‌ها و ... را به فروش برساند.
این مسئله موجب می‌شود که ناسا بتواند سرمایه‌ بیشتری را به بودجه خود اضافه کرده و از آن برای مأموریت‌هایش استفاده کند. در حال حاضر این آژانس فضایی هنوز نتوانسته هزینه‌های لازم برای ماموریت رسیدن به کره‌ مریخ را فراهم آورد اما به نظر می‌رسد تصمیم جدیدش بتواند سرمایه‌ لازم را جذب کند.
سرپرست جدید ناسا، جیم برایدنستاین ( Jim Bridenstine)، در جلسه‌ مجمع رایزنی این ارگان خاطرنشان کرد: «فروش مجوز نام‌گذاری بدین معنی خواهد بود که شرکت‌های خصوصی می‌توانند در کمپین‌های تبلیغاتی خود همکاری با ناسا را ذکر کنند. ما تابه‌حال سعی کرده‌ایم که این نام را عاری از هرگونه جهت‌گیر‌ی‌های تبلیغاتی نگاه‌داریم و اکنون این کلمه در فرهنگ جوامع آمریکا نفوذ کرده و بسیاری از نسل‌ها را تحت تأثیر قرار داده. بااین‌وجود ما باید به اکتشافاتمان ادامه دهیم و موجبات پیشرفت آمریکا را در زمینه‌های مختلف نظیر فضا، فنّاوری، علم و اکتشافات را فراهم کنیم.»
این مسئله صرفاً بدین معنی نخواهد بود که فضاپیماها به محلی برای تبلیغ بدل شده و برندهای مختلف روی آن‌ها حک می‌گردد اما مسلماً نام برخی مأموریت‌ها تغییر خواهد کرد و محصولاتی نیز از طریق شرکت‌های مختلف تأمین خواهند شد. علاوه بر این فضانوردان معروف قادر خواهند بود قرارداد‌های تبلیغاتی با شرکت‌های مختلف برقرار کنند و بدین شکل درآمدزایی کنند. به‌احتمال‌قوی تولیدکنندگان لباس یا گجت‌های مختلف قادر خواهند بود از این مسئله حداکثر استفاده را ببرند.
ناسا از جزئیات برنامه‌هایش سخن نگفته اما به نظر نمی‌رسد که این اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها بگذارد. بااین‌وجود احتمالاً مقررات خاصی برای این قرارداد‌های تبلیغاتی وضع خواهد شد که می‌تواند داستان راکمی تغییر دهد. به‌هرحال مشخصاً ناسا برای تأمین سرمایه خود به مشکل برخورده و شرکت‌های مختلف آمریکایی نیز حاضر خواهند بود بدون معطلی در راستای تأمین هزینه‌های این آژانس قدم بردارند.

ناسا به درآمدهای تبلیغاتی فکر می‌کند
منبع: دیجیاتو

اقتصاد فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

با اپلیکیشن جدید ناسا به راحتی در فضا سلفی بگیرید

1397/06/14
این اپلیکیشن جدید که سلفی‌ناسا (NASA Selfies) نام‌گذاری شده، استفاده از تصاویر فضایی متعددی به‌عنوان پس‌زمینه را ممکن می‌کند که سحابی شکارچی و کهکشان راه‌شیری از آن جمله‌اند.

ناسا برای حل مشکلات سفر به مریخ مسابقه برگزار می‌کند

1397/06/14
ناسا ترجیح می‌دهد فضانوردانی که به کره مریخ سفر می‌کنند، بتوانند مواد موردنیازشان را در همین سیاره تأمین کنند و از همین رو با چالش‌های مختلفی مواجه است. مدیران ناسا تصمیم گرفته‌اند برای...

پربازدیدکننده ترین خبر

چرا آمریکا به فعالیت‌های فضایی صلح‌آمیز دیگر کشورها برچسب نظامیگری می‌زند؟

سیروس برزو: برنامه‌های نظامی زیادی در آمریکا با پوشش‌های علمی انجام‌شده و می‌شود. شاید برای بسیاری این سؤال پیش بیاید که چطور پنتاگون (Pentagon) می‌تواند از یک ماهواره علمی یا کاوشگر دورپرواز یا مدارگرد که به دور ماه می‌چرخد، بهره‌برداری نظامی کند. برای روشن شدن این موضوع مثالی می‌آورم. برنامه لوناراربیتر (Lunar Orbiters) شامل ۵مدارگرد خودکار بود که از ۱۹۶۶تا۱۹۶۷ توسط آمریکا پرتاب شد تا سطح ماه را تصویربرداری کند. قبل از این‌که نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) بتواند اولین قدم خود را بر ماه بگذارد، ناسا سازمان فضایی آمریکا نیاز داشت محلی که آپولو-۱۱ به راحت فرود آید را دقیقاً مشخص کند. هر کاوشگر لوناراربیتر دارای دو دوربین بود و به‌جای فیلم ۳۵میلی‌متری استاندارد ماهواره‌ها، از فیلم ۷۰میلی‌متری استفاده می‌کردند که امروزه برای ساخت فیلم‌های آی‌مکس (IMAX) استفاده می‌شود. در این کاوشگر، فیلم در مقابل اسکنر خاصی قرار می‌گرفت سپس این اطلاعات از طریق امواج رادیویی به مراکز فضای ارتباطی ناسا در اسپانیا، استرالیا و آمریکا فرستاده می‌شد، جایی که داده‌ها روی نوار مغناطیسی ثبت شد. سپس توسط کارشناسان به شکل عکس‌های بسیار دقیق بازسازی می‌شد. این روش بعداً در ماهواره‌های جاسوسی استفاده شد و دیگر نیازی به ارسال فیلم‌ها از مدار زمین نبود.