بایدو، سامانه ناوبری ساخت چین در خدمت کشاورزان

0 859

سامانه ناوبری ساخت چین شخم زدن زمین‌ها را برای کشاورزان آسانتر کرده است. کشاورزان چینی با بهره‌مندی از سامانه جدید ماهواره‌ای بایدو (Beidou)، می‌توانند بهتر و راحت‌تر زمین‌های‌شان را شخم بزنند. در روستای تاوان در منطقه خودمختار نینگ شیا (Ningxia Hui) در شمال غربی چین، یک تراکتور که دستگاه کاشت سبزیجات روی آن نصب شده بود، به آرامی در زمین کشاورزی حرکت می‌کرد. چندین کشاورز هم در همان نزدیکی، دستگاه کاشت بذر را پر می کردند. کابین تراکتور خالی بود و راننده‌ای نداشت ولی یک آنتن و گیرنده روی دستگاه نصب شده بود.
ما هایتائو راننده اصلی تراکتور، می‌گوید: «این آنتن مثل چشم این ماشین بدون سرنشین کار می‌کند. وقتی که تراکتور به یک مسیر شخم زنی وارد شد، مسیر را به دقت دنبال می‌کند و انحرافش کمتر از سه سانتی‌متر در هر کیلومتر است.
یک شرکت کشاورزی ماشینی مالک این تراکتور بدون راننده است. مالک این شرکت، خدمات هفت دستگاه ناوبری ماهواره‌ای بایدو را به مدت دو سال برای ماشین‌آلات کشاورزی خود خریده است.
صاحب این شرکت کشاورزی می‌گوید هزینه سامانه‌های ناوبری خارجی برای این خدمات ۲۰۰هزاریوان (حدود ۳۱،۶۸۳ دلار آمریکا) است اما سامانه ناوبری داخلی بایدو، همین خدمات را به قیمت ۷۰هزار یوان عرضه می‌کند. صاحب شرکت می‌گوید سامانه ناوبری ماهواره‌ای بایدو، زمین را با دقت زیادی شخم می‌زند، هم از بذرپاشی دوباره پیش‌گیری می‌کند و هم هیچ جایی را بذرپاشی نشده، رها نمی‌کند. با استفاده از این فناوری کار ما نصف ولی تولید و بهره‌وری زمین زیاد می‌شود. یکی از کشاورزانی که شاهد کار تراکتور بدون راننده بود و چشمانش از تعجب گرد شد، گفت من من سال‌ها سبزیجات پرورش می‌دهم ولی هیچ وقت شاهد چنین فناوری‌هایی نبودم. امیدوارم من هم امسال این روش را امتحانش کنم. کشاورزی نوین چین به لطف فناوری‌هایی مانند سامانه ناوبری ماهواره بایدو به سرعت در حال پیشرفت است. در آینده‌ای نزدیک، فناوری‌های پیشرفته‌تر مانند هواپیما بدون سرنشین کودپاش، عرصه جدیدی را به روی کشاورزان باز می‌کند.

 
منبع xinhuanet
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11029
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها