1397/06/18

ژاپنی‌ها همچنان پیگیر ایده آسانسور فضایی

محققان دانشگاه شیزوکای ژاپن قصد دارند اولین آسانسور فضایی جهان را از طریق ماهواره‌بر H-2B مورد آزمایش قرار دهند.
ژاپنی‌ها همچنان پیگیر ایده آسانسور فضایی

هفته آینده از جزیره تانگاشیما جعبه‌ای به طول ۶سانتی‌متر، عرض ۳سانتی‌متر و ارتفاع ۳سانتی‌متر به‌عنوان مینیاتور آسانسور فضایی مابین دو مینی ماهواره که کابل ۱۰متری دارند، فرستاده و بالا و پایین خواهد شد.

اگر این آزمایش موفق شود، اولین آسانسور فضایی واقعی (البته در ابعاد کوچک) تائید خواهد شد و راه را برای ساخت مدل واقعی هموار خواهد کرد.دوربین نصب‌شده روی ماهواره حرکات و جابجایی آسانسور را رصد کرده و برای زمینی‌ها ارسال می‌کند.

ایده آسانسور فضایی در سال ۱۹۸۵ توسط دانشمند روس، کنستانتین تسیولکوفسکی (Konstantin Tsiolkovsky) پس از دیدن برج ایفل در پاریس مطرح شد و سپس توسط آرتور کلارک (Arthur C. Clarke) داستان‌پردازی شد.

شرکت ژاپنی اوبایاشی (Obayashi)، همکار پروژه دانشگاه شیزوکا، راه‌های مختلف ارسال توریست به فضا تا سال ۲۰۵۰ را موردبررسی قرار داده است. این شرکت گفته است با استفاده از فناوری کربن نانوتیوب که ۲۰برابر قوی‌تر از استیل است می‌خواهد کابل مخصوص آسانسور را تا ارتفاع ۶۰ هزار مایلی (ارتفاع ۹۶ هزار کیلومتری از سطح زمین) بسازد.

سال ۲۰۱۴ این نقشه مطرح شد و شرکت اعلام کرد ۲۰ سال طول می‌کشد تا چنین آسانسوری بسازد تا توریست‌ها در ایستگاه فضایی جدید رفت‌وآمد کنند. در فاز اول ۳۰ مسافر فضایی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت تا ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین مستقر خواهند شد.

ماهواره‌بر و پرتاب | فضانوردی و سرنشین‌دار | توریسم فضایی |