خودروهای بدون سرنشین نظامی بازار جی‌پی‌اس را گسترش می‌دهند

0 629

عملیات نظامی عمدتا روی داده‌های زمان واقعی یا آنی متکی است تا حملات با دقت انجام شود. به همین دلیل استفاده از دستگاه‌های موقعیت‌یاب جهانی جی‌پی‌اس (GPS) به سرعت در حال افزایش است. با استفاده از دستگاه‌های جی‌پی‌اس می‌توان‌ کارآیی و دقت عملیات نظامی را بهینه کرد. نیروهای نظامی به فناوری ماهواره‌ای برنامه‌های کاربردی بسیار مهم خود (مانند ارتباطات و تعیین دقیق موقعیت) بسیار وابسته هستند. به همین دلیل استفاده از دستگاه‌های مجهز به جی‌پی‌اس در بخش نظامی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد چرا که برای انجام دقیق و موثر ماموریت، بسیار ضروری است. دستگاه‌های مجهز به جی‌پی‌اس هم می‌توانند کار ردیابی و ناوبری و هم می‌توانند نقشه‌برداری دقیق دیجیتال را انجام دهند.

دستگاه‌های جی‌پی‌اس، اطلاعات را از ماهواره‌های جی‌پی‌اس دریافت می‌کنند و سپس موقعیت جغرافیایی دستگاه را پیدا می‌کنند. با استفاده از دستگاه‌های دارای جی‌پی‌اس، می‌توان عملیات مختلف بسیاری انجام داد مانند شناسایی هدف، جستجو و نجات، فرماندهی و مدیریت و موارد بسیار دیگر. هم اکنون چندین کشور در حال برنامه‌ریزی برای ساخت وسایل نقلیه بدون سرنشین مجهز به دستگاه‌های جی‌پی‌اس هستند که بتواند کارهای تخصصی را با کارایی و دقت زیاد انجام دهد. این وسایل نقلیه بدون سرنشین در موقعیت‌های خطرناک و در مقابل مواد شیمیایی خطرناک موجود در مناطق جنگی، مقاوم هستند. از وسایل نقلیه بدون سرنشین مجهز به جی‌پی‌اس، معمولا برای حفاظت از سربازان و دور کردن آنان از موقعیت‌های خطرناک (که بالقوه می‌تواند جانشان را تهدید کند یا به آنها آسیب برساند)، استفاده می‌کنند. هم اکنون برخی از کشورها در فکر راه‌اندازی سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای هستند تا سیگنال‌های دقیق‌تر وصحیح‌تری دریافت کنند. از موشک‌های هدایت شونده با جی‌پی‌اس نیز برای غلبه بر آثار نویز یا پارازیت استفاده می‌کنند.به موازات افزایش تقاضا برای ناوبری ماهواره‌ای و شرکت‌های دفاع موشکی، وزارت دفاع بسیاری از کشورها در درجه اول روی موضوع کاهش هزینه‌های کلی نصب دستگاه‌های جی‌پی‌اس در ابزارهای نظامی مختلف، تمرکز می‌کنند.  
انتظار می‌رود که اجرای فناوری‌های جدید و گستره وسیع و روزافزونی از کاربردهای نظامی دستگاه‌های جی‌پی‌اس، تاثیر مثبتی بر صنعت داشته باشد. ابزارهای مجهز به فناوری‌های نوین، روبات‌های پیشرفته و هواپیماهای بدون سرنشین، از جمله پیشرفت‌های اخیر در فناوری نظامی است. افزایش تقاضا برای ناوبری ماهواره‌ای و ارتباطات یکی از عوامل اصلی رشد بازار جهانی دستگاه‌های مجهز به جی‌پی‌اس است.
یکپارچه‌سازی فناوری ناوبری ماهواره‌ای با دیگر سیستم‌های ناوبری در بخش نظامی با هدف استخراج اطلاعات دقیق، به روند تازه‌ای تبدیل شده است. هلیکوپترها، هواپیما و دیگر هواگردها برای مسیریابی و ناوبری دقیق و درست، به  دستگاه‌های جی‌پی‌اس نیاز دارند. پیش‌بینی می‌شود افزایش سرمایه‌گذاری در دستگاه‌ها و ابزارهای مجهز به جی‌پی‌اس و پیشرفت‌های فناورانه در دستگاه‌های مختلف، موجب تقویت بازار می‌شود. با این حال، نگرانی در مورده حملات جاسوسی و انتشار پارازیت‌های گمراه‌کننده، ممکن است رشد بازار جهانی جی‌پی‌اس نظامی را مختل کند. دریافت نکردن امواج یا نداشتن اتصال مستقیم به شبکه، مشکل دیگری است که نیروهای مسلح با آن مواجه هستند. دستگاه‌های جی‌پی‌اس ضد پارازیت و دستگاه‌های موقعیت‌یاب جهانی دیفرانسیلی (DGPS) از جمله آخرین روندها در بازار جهانی جی‌پی‌اس است.
بازار جهانی جی‌پی‌اس نظامی را می‌توان به سه بخش نرم افزار، کاربران نهایی و جغرافیا تقسیم کرد. بازار را بر اساس کاربرد می تواند به بخش‌های ردیابی، ناوبری، سیستم های بدون سرنشین و موارد دیگر تقسیم کرد. بر اساس کاربران نهایی، بازار را می‌توان به نیروی دریایی، زیردریایی، هوایی و زمینی تقسیم کرد. انتظار می‌رود به دلیل نیاز روزافزون به ناوبری و نظارت و مقابله همزمان و آنی با قاچاق، بخش هوایی در آینده در بازار بیش از این گسترش پیدا کند. ارتش آمریكا از دستگاه‌های جی‌پی‌اس ارتقاء یافته جاسوسی نظامی برای ردیابی دقیق هدف استفاده می‌کند. 

منبع cmfenews.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11015
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها