گردشگری در فضا نزدیک است

0 681

گردشگری فضایی به یکی از بحث‌های داغ سال‌های اخیر تبدیل شده است. بعد از دهه‌ها کاوش در فضا و تلاش برای گسترش دانش فضایی، حالا با پیشرفت فنّاوری، بشر به فکر آن افتاده است که سفرهای فضایی را تبدیل به منبعی برای کسب درآمد کند، تا حدی که شرکت‌های مطرح دنیا در رقابتی تنگاتنگ سعی دارند در این حوزه از یکدیگر پیشی بگیرند. اگرچه طرح‌های گردشگری فضایی در سال‌های آینده محقق خواهد شد، اما تاکنون استقبال قابل‌توجهی از سوی مردم دنیا از این طرح‌ها شده است. در ادامه به چند حقیقت جالب درباره سفرهای فضایی می‌پردازیم. در ماه مارس ‌سال میلادی جاری بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به آژانس فضایی ناسا اعلام کرد تا ‌سال ۲۰۳۳ باید امکان سفر به مریخ فراهم شود و حالا ناسا سفارش ساخت ماهواره‌بر جدیدی را داده است که «سیستم پرتاب به فضا» (Space Launch System)  نام دارد. این ماهواره‌بر با طول ۱۱۱ متر و شعاع ۸٫۴متر قادر به ایجاد رانش ۳۲.۰۰۰.۰۰۰ نیوتن و حمل ۱۳۰ تن محموله به مدار لئو(از ارتفاع ۱۶۰ کیلومتری تا ارتفاع ۲۰۰۰ کیلومتری از سطح دریا) است.

همین حالا دست‌کم چهار شرکت خصوصی با یکدیگر در رقابت هستند تا نخستین تاکسی‌سرویس فضایی را برای بردن متقاضیان به فضا ارائه دهند. این شرکت‌ها عبارت‌اند از:  بوئینگ، اسپیس ایکس (متعلق به ایلان ماسک)، بلو ارجین (متعلق به جف بزوس) و ورجین گلکتیک (متعلق به ریچارد برنسون).نخستین سفرها تا بیش از ۱۰۰ مایل (حدود ۱۶۱ کیلومتر) بر بالای کره زمین انجام خواهد شد. در آنجا گردشگران می‌توانند حالت بی‌وزنی را تجربه کنند و از منظره‌های شگفت‌انگیزی که می‌بینند، لذت ببرند. درحال حاضر بلیت‌های سفر فضایی شرکت ورجین گلکتیک به قیمت ۲۵۰۰۰۰دلار به فروش می‌رسد و تاکنون ۷۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
یک شرکت آمریکایی به نام اوراین اسپن اخیراً امکان رزرو یک هتل مجلل فضایی را فراهم کرده است که در‌ سال ۲۰۲۲ افتتاح خواهد شد. با پرداخت 9.5میلیون دلار می‌توانید اقامتی ۱۲ روزه در این هتل داشته باشید و پیش از آن به مدت 3 ماه تحت آموزش قرار می‌گیرید. آژانس فضایی روسیه هم اعلام کرد در ‌سال۲۰۲۱ هتلی را به شکل سفینه فضایی برای اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهد کرد.

منبع روزنامه شهروند
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=11007
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها