1397/06/17

درآمدهای کلان توریسم فضایی در انتظاربخش خصوصی

چندی است که شرکت‌هایی توانسته‌اند افرادی را تا ارتفاع ۴۰۰کیلومتری از زمین ببرند و سپس به سطح زمین بازگردند. افرادی که این‌گونه سفرها را تجربه می‌کنند مبالغ بسیار زیادی را خرج این سفر می‌کنند ولی اگر از آن‌ها بپرسید که چرا این مقدار پول را برای این سفر پرداخته‌اید در جواب به شما می‌گویند ارزشش را دارد. تصور...
درآمدهای کلان توریسم فضایی در انتظاربخش خصوصی

چندی است که شرکت‌هایی توانسته‌اند افرادی را تا ارتفاع ۴۰۰کیلومتری از زمین ببرند و سپس به سطح زمین بازگردند. افرادی که این‌گونه سفرها را تجربه می‌کنند مبالغ بسیار زیادی را خرج این سفر می‌کنند ولی اگر از آن‌ها بپرسید که چرا این مقدار پول را برای این سفر پرداخته‌اید در جواب به شما می‌گویند ارزشش را دارد.
تصور کنید سوار یک فضاپیما شده‌اید. لباس فضانوردان را به تن کرده‌اید. شمارش معکوس آغاز می‌شود و سپس به سمت فضا پرتاب می‌شوید. مدتی را در جو زمین خواهید گذراند و بار دیگر به زمین بازمی‌گردید. این‌یک گردشگری فضایی یا توریسم فضایی است.
درواقع گردشگری فضایی یکی از راه‌های استفاده تجاری از فضا است. تحقیقات، بازار فراوانی را برای این عرصه نشان می‌دهد که با توجه به‌موقع و سرمایه‌گذاری بجا، می‌تواند پیشرفت چشمگیر و سودآوری فراوانی داشته باشد. رفتن به فضا یکی از آرمان‌های بشری است و بسیاری از مردم، ترسی از پرداخت مبالغ سنگین برای رسیدن به این آرزو را ندارند.
امروزه گردشگری فضایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی واقع در مداری به ارتفاع متوسط ۴۰۰کیلومتر از سطح زمین محدود می‌شود. اما آینده‌نگران بازار گسترده‌تری را پیش‌بینی می‌کنند. هتل‌های بزرگ مداری، اقامتگاه‌هایی در سطح ماه و فراتر از آن موضوعاتی است که می‌توان به‌راحتی با یک جست‌وجوی کوچک در اینترنت مطالب بسیاری برای آن‌ها پیدا کرد.
از گردشگری فضایی تعریف‌های زیادی را می‌توان ارائه کرد ، ولی به‌طورکلی بردن مسافران به‌صورت تجاری به فضا و گردشگری در فضا را توریسم فضایی می‌دانند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید برای اولین بار روس‌ها اقدام به انجام چنین کاری کرد. امروزه بسیاری از شرکت‌ها در تلاش هستند این کار را انجام بدهند و به دنبال کسب پیشرفت‌های زیادی در این حوزه هستند. 
می‌توان ادعا کرد که عصر توریسم فضایی پیش روی ماست و شرکت‌های آمریکایی همچون بلو‌‌اوریجین (Blue Origin)، اسپیس‌ایکس (Space X) و ویرجین‌گلکتیک (Virgin Galactic)، هرکدام به نحوی تلاش می‌کنند تا نخستین مسافران را به مرز فضا برده و سالم به زمین بازگردانند. شرکت اسپیس‌ایکس در زمینه حمل بار و ماهواره به فضا پیشگام است اما هنوز مانندسایر شرکت‌ها نتوانسته عملا توریست به فضا بفرستد. 

هر چند توریست‌هایی که به فضا سفر می‌کنند می‌بایست مبالغ هنگفتی را هزینه کنند که تنها افراد معدودی تمکن مالی کافی برای انجام آن را دارند اما صنعت فضایی با کمک بالون‌های استراتوسفری راهی کم‌هزینه‌تر را نیز برای ثروتمندان رده دوم فراهم کرده است. شرکت‌های متعددی در نقاط مختلف دنیا در حال حاضر تلاش می‌کنند با استفاده از بالن‌هایی که می‌توانند تا لبه فضا بالا بروند توریست‌ها را با هزینه‌ای بسیار کمتر تا جایی بالا ببرند که بتوانند انحنای زمین را ببینند. 

 

 

توریسم فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

هواپیمای فضایی توریستی رکورد ارتفاع خود را شکست

1397/05/07
یک هواپیمای فضایی در سومین آزمایش خود با سرعت ٢.٤٧ ماخ به ارتفاع ٤٦٥٠٠ فوتی زمین رفت و رکورد ارتفاع پروازهای پیشین را شکست. همچنین برای نخستین بار وارد لایه مزوسفر زمین شد. آخرین هواپیمای...

پربازدیدکننده ترین خبر

آسگاردیا با ارسال ۱۰۰۰۰ماهواره به فضا، استفاده از اینترنت را رایگان می‌سازد

آسگاردیا (Asgardia) در سال۲۰۱۶ توسط دانشمند روسیه‌ای-آذربایجانی بنام ایگور اشوربیلی (Igor Ashurbeyli) بنیان‌گذاری شد. آسگاردیا در این چند سال از طریق وب‌سایتی که دارد اقدام عضوگیری کرده و اکنون جمعیتی بالغ‌بر یک‌میلیون نفر دارد، هدف آسگاردیا از عضوگیری به رسمیت شناخته شدن از سوی سازمان ملل متحد است. طبق گفته‌های وزیر دارایی آسگاردیا لئون شپلیسکی (Leon Shpilsky)، آن‌ها قصد دارند در این چند سال در حدود ۱۰۰۰۰ماهواره کوچک که از شبکه‌های ماهواره‌ای و فرستنده‌های نوری استفاده می‌کنند را به‌منظور ایجاد اینترنتی جهانی به فضا ارسال کنند. شپلیسکی افزود: «برای رسیدن به این هدف کارهای بسیاری برای انجام وجود دارد، که ما برای رسیدن به آن طبق برنامه پیش‌بینی‌شده در حوزه سرمایه‌گذاری پیش می‌رویم. ما قصد گسترده ساختن آسگاردیا را داریم و این کار را با بودجه پیش‌بینی‌شده ۱۵میلیارد یورو انجام خواهیم داد، قسمتی از هزینه‌ها توسط حق عضویت اعضا که طبق تائید مجلس آسگاردیا برای هر فرد در ماه ۱۰۰یورو است، تأمین می‌شود.»