درآمدهای کلان توریسم فضایی در انتظاربخش خصوصی

0 549

چندی است که شرکت‌هایی توانسته‌اند افرادی را تا ارتفاع ۴۰۰کیلومتری از زمین ببرند و سپس به سطح زمین بازگردند. افرادی که این‌گونه سفرها را تجربه می‌کنند مبالغ بسیار زیادی را خرج این سفر می‌کنند ولی اگر از آن‌ها بپرسید که چرا این مقدار پول را برای این سفر پرداخته‌اید در جواب به شما می‌گویند ارزشش را دارد.
تصور کنید سوار یک فضاپیما شده‌اید. لباس فضانوردان را به تن کرده‌اید. شمارش معکوس آغاز می‌شود و سپس به سمت فضا پرتاب می‌شوید. مدتی را در جو زمین خواهید گذراند و بار دیگر به زمین بازمی‌گردید. این‌یک گردشگری فضایی یا توریسم فضایی است.
درواقع گردشگری فضایی یکی از راه‌های استفاده تجاری از فضا است. تحقیقات، بازار فراوانی را برای این عرصه نشان می‌دهد که با توجه به‌موقع و سرمایه‌گذاری بجا، می‌تواند پیشرفت چشمگیر و سودآوری فراوانی داشته باشد. رفتن به فضا یکی از آرمان‌های بشری است و بسیاری از مردم، ترسی از پرداخت مبالغ سنگین برای رسیدن به این آرزو را ندارند.
امروزه گردشگری فضایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی واقع در مداری به ارتفاع متوسط ۴۰۰کیلومتر از سطح زمین محدود می‌شود. اما آینده‌نگران بازار گسترده‌تری را پیش‌بینی می‌کنند. هتل‌های بزرگ مداری، اقامتگاه‌هایی در سطح ماه و فراتر از آن موضوعاتی است که می‌توان به‌راحتی با یک جست‌وجوی کوچک در اینترنت مطالب بسیاری برای آن‌ها پیدا کرد.
از گردشگری فضایی تعریف‌های زیادی را می‌توان ارائه کرد ، ولی به‌طورکلی بردن مسافران به‌صورت تجاری به فضا و گردشگری در فضا را توریسم فضایی می‌دانند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید برای اولین بار روس‌ها اقدام به انجام چنین کاری کرد. امروزه بسیاری از شرکت‌ها در تلاش هستند این کار را انجام بدهند و به دنبال کسب پیشرفت‌های زیادی در این حوزه هستند. 
می‌توان ادعا کرد که عصر توریسم فضایی پیش روی ماست و شرکت‌های آمریکایی همچون بلو‌‌اوریجین (Blue Origin)، اسپیس‌ایکس (Space X) و ویرجین‌گلکتیک (Virgin Galactic)، هرکدام به نحوی تلاش می‌کنند تا نخستین مسافران را به مرز فضا برده و سالم به زمین بازگردانند. شرکت اسپیس‌ایکس در زمینه حمل بار و ماهواره به فضا پیشگام است اما هنوز مانندسایر شرکت‌ها نتوانسته عملا توریست به فضا بفرستد. 

هر چند توریست‌هایی که به فضا سفر می‌کنند می‌بایست مبالغ هنگفتی را هزینه کنند که تنها افراد معدودی تمکن مالی کافی برای انجام آن را دارند اما صنعت فضایی با کمک بالون‌های استراتوسفری راهی کم‌هزینه‌تر را نیز برای ثروتمندان رده دوم فراهم کرده است. شرکت‌های متعددی در نقاط مختلف دنیا در حال حاضر تلاش می‌کنند با استفاده از بالن‌هایی که می‌توانند تا لبه فضا بالا بروند توریست‌ها را با هزینه‌ای بسیار کمتر تا جایی بالا ببرند که بتوانند انحنای زمین را ببینند. 

 

 

منبع خبر گزاری فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10996
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها