1397/06/31

فعالیت خورشید کم شد

دانشمندان گزارش کرده‌اند در ۱۳۳روز از سال جاری میلادی لکه‌های خورشیدی در سطح این ستاره دیده نشده است. این د‌ر ‌حالی ‌است‌ که تنها ۲۴۱روز از ۲۰۱۸میلادی گذشته و این بدان معناست که خورشید بیشتر سال فعالیت چندانی نداشته است. چنین رویدادی پیامدهای مختلفی برای زمین دربر خواهد داشت.
فعالیت خورشید کم شد

کارشناسان هشدار داده‌اند این امر نشان می‌دهد پدیده کاهش عظیم (solar minimum) درراه است. کاهش عظیم بازه زمانی است که فعالیت خورشید در چرخه ۱۱ساله این ستاره کاهش می‌یابد. در این بازه زمانی لکه‌ها و اشعه‌ی خورشید کاهش می‌یابند و این روند ممکن است حتی چند روز طول بکشد.
وب‌سایت آب‌و‌هوای‌فضایی (Space Weather) دراین‌باره می‌نویسد که خورشید دوباره بدون لکه است. آخرین بار در سال ۲۰۰۹میلادی خورشید نیز لکه‌های کمتری داشت. در آن زمان خورشید دچار عمیق‌ترین کاهش عظیم قرن شد. پدیده کاهش عظیم دوباره بازگشته و اشعه‌ی کیهانی، حفره‌هایی عمیق و طولانی در اتمسفر خورشید و شفق قطبی عجیب و صورتی‌رنگی را همراه خود آورده است.
به گفته محققان کاهش دما در پدیده کاهش عظیم به دلیل کاهش امواج مغناطیسی است.
این در حالی است که دانشمندان تخمین نمی‌زدند خورشید تا ۲۰۲۰میلادی وارد بازه کاهش عظیم شود، اما به نظر می‌رسد زودتر از حد معمول به این سمت می‌رود و این خود خبر بدی است.
آخرین باری که بازه کاهش عظیم طولانی شد، زمین وارد یک عصر یخی کوتاه شد که ۷۰سال طول کشید. این بازه که، حداقل (Maunder minimum) نام دارد به ایجاد آب و هوایی بسیار سرد منجر شد که از ۱۶۴۵تا ۱۷۱۵میلادی طول کشید. در آن زمان فصل‌ها کوتاه‌تر و درنتیجه کمبود مواد غذایی ایجاد شد.
آب‌وهوا‌شناسی ونکور (Vencore Weather) یک وب‌سایت آب و هواشناسی دراین‌باره می‌نویسد کاهش فعالیت‌های خورشید پیامدهای مختلفی روی آب‌وهوای زمین دارد و درنتیجه آن اشعه‌ی کیهانی بیشتری با لایه بالایی اتمسفر زمین برخورد می‌کنند. همچنین دمای آب‌وهوای زمین کاهش می‌یابد. کاهش انرژی تولیدی خورشید منجر به نازک شدن استراتوسفر لایه اوزون می‌شود. این کاهش ضخامت لایه اوزون، درجه حرارت استراتوسفر را تغییر می‌دهد که پس‌ازآن روی دینامیک لایه‌های پایین اتمسفر و به‌ویژه الگوهای آب و هوایی و باد تأثیر می‌گذارد. البته به گفته دانشمندان خنک شدن آب‌وهوا در سراسر جهان یکسان نیست.
پدیده کاهش عظیم در حال نزدیک شدن است و در سال‌های آتی تعداد روزهای خورشید بدون لکه نیز افزایش می‌یابد.