1397/06/13

آخرین پرواز آمریکایی‌ها با سایوز در ۲۰۱۹

یوری بوریسوف (Yori Borisov) که مسئولیت امور فضایی روسیه را بر عهده دارد، گفت: «آخرین پرواز فضانوردان آمریکایی با فضاپیماهای روسی آوریل سال۲۰۱۹ صورت می‌گیرد و فضانوردان این کشور با فضاپیمای سایوز (Soyuz) روسیه به زمین‌بر می‌گردند.» وی افزود: «با این پرواز، تعهد ما در قرارداد با ناسا برای استفاده فضانوردان...
آخرین پرواز آمریکایی‌ها با سایوز در ۲۰۱۹

یوری بوریسوف (Yori Borisov) که مسئولیت امور فضایی روسیه را بر عهده دارد، گفت: «آخرین پرواز فضانوردان آمریکایی با فضاپیماهای روسی آوریل سال ۲۰۱۹ صورت می‌گیرد و فضانوردان این کشور با فضاپیمای سایوز (Soyuz) روسیه به زمین‌بر می‌گردند.»
وی افزود: «با این پرواز، تعهد ما در قرارداد با ناسا برای استفاده فضانوردان آمریکایی از فضاپیماهای روسی برای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به پایان می‌رسد.»
باوجود تنش‌ها و تحریم‌های متقابل بین مسکو و واشنگتن، آمریکا همچنان به خدمات فضاپیماهای روسیه و نیز استفاده از موتورهای روسی در حامل‌های فضایی و ماهواره‌برهای خود وابسته است و ناسا اعتراف کرده وابستگی به خدمات فضایی روسیه ادامه خواهد یافت.
اداره بازرسی ناسا اخیراً اعلام کرده است: «هرگونه تأخیر و تعلل در اجرای برنامه‌های مربوط به پرتاب‌های فضاپیماهای سرنشین دار آمریکا، موجب ادامه تکیه به خدمات فضاپیماهای روسی در سفرهای فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود.»
در گزارش اداره بازرسی ناسا گفته‌شده است که اگر شرکت‌های اسپیس ایکس (Space X) و بوئینگ (Boeing) نتوانند تا پایان سال۲۰۱۸ حامل فضایی و فضاپیما برای سفر فضانوردان آمریکایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی بسازند، باید همچنان از خدمات فضاپیماهای روسی برای اعزام فضانوردان آمریکا به این مرکز فضایی استفاده کرد. 
هزینه سفر هر فضانورد آمریکایی به ایستگاه فضایی با فضاپیماهای روسی ۵۱ میلیون دلار است که از سال۲۰۱۰ و زمان توقف پرواز شاتل (Shuttle) آمریکا دو برابر افزایش‌یافته است و تاکنون نیز ۳.۴میلیارد دلار در این زمینه به روسیه پرداخته است.
در گزارش اداره بازرسی ناسا آمده است که اگر این سازمان برنامه پروازهای فضایی سرنشین دار را سال ۲۰۱۵ آغاز می‌کرد تاکنون بیش از یک میلیارد دلار صرفه‌جویی کرده بود. 
به گزارش رسانه‌های روسی، آمریکا همچنین برای طرح‌های ماهواره‌بر خود مجبور به خرید موتورهای آر-دی۱۸۰ (RD 180) ساخت کارخانه انرگوماش روسیه است و پیشتر نیز قرارداد یک میلیارد دلاری در این زمینه امضا کرده است. 
آمریکا که با استفاده از فرصت دوران نابسامانی اقتصادی و صنعتی روسیه به دلیل فروپاشی شوروی در سال۱۹۹۱، توانست به پیشروترین کشور در عرصه فضایی تبدیل شود، براثر انفجار شاتل در سال۲۰۰۳ مجبور شد، تقریباً بخش اصلی برنامه‌های خود را تا جایگزینی سامانه‌ای مطمئن متوقف کند.

 

ماهواره‌بر و پرتاب | فضانوردی و سرنشین‌دار |

نظر شما
اخبار مرتبط

فناوری فضایی برگ برنده روسیه در نبرد سیاسی با آمریکا

1397/05/08
در پی بروز مناقشات سیاسی بین آمریکا و روسیه که منجر به اعلام تحریم‌هایی جدید از سوی ترامپ علیه روسیه شد، به نظر می‌رسد این موضوع برای سازمان فضایی ناسا گران تمام‌شده و آمریکا برای پیشبرد...

اسپیس ایکس چگونه فضانوردان ناسا را برای استفاده از فضاپیمای خود آماده کند؟

1397/06/03
شرکت آمریکایی اسپیس ایکس(Space X) فضانوردان مورد نظر خود را در اختیار داشته، تاریخ پرتاب را معین نموده و حالا باید افراد منتخب را برای سفر پیش رو با فضاپیمای خدمه اژدها (Crew Dragon) خود...

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.