1397/07/01

شکوه یک سحابی سرخ‌رنگ

یک مطالعه بر روی این ویژگی‌های رنگی آسمان یعنی ستارگان، غبار و گازهای درخشان در نزدیکی سحابی ان جی سی۶۹۱۴ (NGC 6914) انجام‌شده است.
شکوه یک سحابی سرخ‌رنگ

یک مطالعه بر روی این ویژگی‌های رنگی آسمان یعنی ستارگان، غبار و گازهای درخشان در نزدیکی سحابی  ان جی سی۶۹۱۴ (NGC 6914) انجام‌شده است. این مجموعه سحابی بازتابی، حدود ۶۰۰۰سال نوری از زمین فاصله دارد و در شمال صورت فلکی ماکیان (Cygnus) به سمت صفحۀ کهکشان راه شیری، واقع‌شده است.
ابرهای غباری میان ستاره‌ای مبهم به‌طور شبح‌وار ظاهرشده‌اند، درحالی‌که سحابی نشری هیدروژنی قرمزرنگ؛ همراه با سحابی بازتابی آبی‌رنگ و غباری، این بوم آسمانی را رنگ‌آمیزی کرده است. تابش فرابنفش ستارگان جوان، پرجرم و داغ ماکیان اوبی۲ (OB2) درواقع گاز هیدروژن اتمی این منطقه را یونیزه می‌کنند و یک درخشش سرخ‌رنگ را در اثر ترکیب مجدد پروتون‌ها و الکترون‌ها ایجاد می‌کنند. همچنین ستاره‌های ماکیان اوبی۲، نور ستاره‌ای آبی‌رنگی که توسط ابرهای غباری منعکس می‌شوند را تولید می‌کنند. این میدان تلسکوپی ۱ درجه‌ای تقریبأ ۱۰۰سال نوری گستردگی دارد.

منبع: بیگ بنگ