1397/06/07

بازار اقتصاد فضایی در ایران باید اولویت قرار گیرد

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه سهم اقتصاد فضا در تولید ناخالص دنیا بیش از پنج برابر خواهد شد، گفت:« باید بازار اقتصاد فضایی در کشورمان را در اولویت بگذاریم.»
بازار اقتصاد فضایی در ایران باید اولویت قرار گیرد

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه سهم اقتصاد فضا در تولید ناخالص دنیا بیش از پنج برابر خواهد شد، گفت:« باید بازار اقتصاد فضایی در کشورمان را در اولویت بگذاریم.»
مرتضی براری، رییس سازمان فضایی ایران، با اشاره به اینکه اقتصاد فضا در ۱۰ سال گذشته رشد بیش از صددرصد داشته و متوسط رشد اقتصاد فضا نسبت به متوسط اقتصاد دنیا بسیار بالاتر بوده است، گفت:«هم اکنون فناوری فضایی و اقتصاد مرتبط با آن در GDP نقش آفرینی می‌کند. به نحوی که سهم فضا ۴۵ صدم درصد از تولید ناخالص دنیا است و این تکنولوژی در حال رشد است. پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک تا چهار درصد و حتی هشت درصد از تولید ناخالص دنیا را بخش فضایی در اختیار بگیرد.»

وی ادامه داد:«هم اکنون ۷۵ درصد از اقتصاد فضا در دنیا در اختیار بخش خصوصی است و این در حالی است که در کشور ما بخش خصوصی در حوزه فضایی نقشی ندارد. بر این اساس برنامه ریزی برای این است که بخش خصوصی نیز در کشور ما در این حوزه سرمایه گذاری کند.»

براری با تاکید بر اینکه کل اقتصاد دنیا و بازار بیگ دیتا از اطلاعات فضایی و داده‌های ماهواره‌ای بهره می‌برند، گفت:« برای مثال اینترنت ماهواره‌ای با هدف گسترش اینترنت در کل دنیا از سوی امریکا ارائه شده است.»

رئیس سازمان فضایی ایران گفت:«ما نیز باید بازار اقتصاد فضایی در کشورمان را در اولویت بگذاریم. به همین دلیل در اولویت ما داشتن یک ماهواره سنجشی ملی و نیز یک ماهواره بومی است که در اختیار خودمان باشد تا بتوانیم بازار خودمان را در اختیار بگیریم.»

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد:«برای مثال در صنعت هوایی نیز به دلیل داشتن هواپیما بازار این خدمات در اختیار و کنترل کشور قرار گرفته است و شاید زیرساخت‌های هوایی ما آنطور که باید کامل نباشد. در بخش فضا نیز ما علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های فضایی باید ماهواره‌های تحت اختیار خودمان داشته باشیم تا بتوانیم در این بازار حرفی بزنیم.»

وی گفت:«یکی از مهمترین پارامتر‌ها در بخش فضا، بازار است و توسعه بدون مطالبه کاربرد و خدمات ایجاد نمی‌شود. این بخش هم اکنون در کشور ما حداقلی است و ما در حوزه فضایی تنها توانسته ایم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.»

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد:«برنامه ریزی این است که از ظرفیت ماهواره‌ها به عنوان زیرساخت‌های ارائه خدمات و سرویس دهی به مردم استفاده کنیم و بخش خصوصی برای کسب و کار‌های این حوزه سرمایه گذاری کنند.»

داخلی | اقتصاد فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان سرلوحه کار دولت است

1394/10/19
واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش سراسری الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی تنها افزودن پسوند مقاومتی به کارهای پیشین نیست، افزود:اقتصاد...

پربازدیدکننده ترین خبر

بازتاب پرتاب ماهواره پیام در رسانه‌های خارجی

ماهواره پیام امیرکبیر پس از گذشت 13 سال از آغاز طراحی سرانجام بامداد امروز به فضا پرتاب شد اما به علت نرسیدن سرعت ماهواره‌بر سفیر به میزان لازم، قرارگیری ماهواره در مدار با موفقیت همراه نبود. به دلیل ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای پرتعداد، پرتاب ماهواره‌بر امروزه امری متداول است و حتی شکست در پرتاب ماهواره نیز بعضا توسط همه رسانه‌های خبری پوشش داده نمی‌شود. با این وجود پرتاب ماهواره‌بر ایرانی چه موفقیت آمیز باشد و چه نباشد، همیشه به صدر اخبار داغ جهان راه پیدا می‌کند چرا که موضوع ماهواره‌بر ایرانی به یک میدان نبرد سیاسی در سطح جهانی تبدیل شده است. سایت یورونیوز (euronews) به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: واشنگتن به تهران هشدار داده بود که سه پرتاب برنامه‌ریزی‌شده برای این ماه بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد. نیویورک تایمز (New York Times) با رویکردی سیاسی تنها به صحبت‌های اخیر مایک پمپئو (Mike Pompeo) وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو (Benjamin Netanyahu) نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت و به ماهواره‌های پیام و دوستی نپرداخت. سایت‌های خبری دیگر نیز از جمله ان بی سی (nbcnews) و آسوشیتد پرس (Associated Press) با انتشار اخباری مشابه به بازتاب‌های سیاسی این پرتاب بین مقامات آمریکایی و ایرانی پرداختند.