برنامه انگلیس برای خارج کردن ماهواره‌های از کار افتاده از مدار

0 354

مرکز ملی نظارت بر خدمات مداری برای کمک به حذف زباله‌های فضایی در انگلستان ساخته می‌شود. شرکت استرواسکیل (Astroscale) که یک شرکت روبه‌رشد بین‌المللی با مأموریت طولانی‌مدت ایمن‌سازی پروازهای فضایی با از بین بردن بقایای مداری است، اجرای یک برنامه با کمک هزینه 4 میلیون دلاری از دولت انگلستان را بر عهده دارد. هدف از اجرای این برنامه کمک به ایجاد مأموریت «کنترل ملی سرویس در مدار» (National In-Orbit Servicing Control Facility) در هارول آکسفوردشایر است. 
مأموریت «کنترل ملی خدمات در مدار» از فعالیت‌های پیشرفته رباتیک در محیط بسیار خصمانه و چالش‌برانگیز فضا حمایت خواهد کرد، به ویژه آنکه امکان ارائه خدمات تجاری برای از مدار خارج کردن ماهواره‌های کوچک را فراهم می‌سازد. 
این مرکز جدید در ابتدا مأموریت السا-دی (ELSA-d) را مدیریت می‌کند. مأموریت السا-دی، ماموریتی پیشرو و هدف آن فراهم ساختن فناوری‌های لازم برای ملاقات، به دام انداختن و خارج کردن ماهواره است. برنامه السا سرواژه عبارتی است به معنای خدمات پایان عمر که استرواسکیل ارائه می‌دهد. (End-of-Life Service by Astroscale) 
ماموریت السا-دی شامل دو ماهواره، صیاد (Chaser) و صید یا هدف (Target) است. ماهواره صیاد به ابزار سنجش نوری و تجهیزات صید و به دام انداختن مجهز است که به یک صفحه اتصال در ماهواره هدف متصل می‌شود. پس از آن که ماهواره‌های صیاد و هدف به یکدیگر متصل شدند، دوباره باهم وارد جو زمین می‌شوند و در هنگام ورود به زمین، در جو می‌سوزند.
هم اکنون بیش از ۴۵۰۰ ماهواره به دور زمین می‌گردند و خدمات بسیار مهمی مانند برقراری ارتباط‌های جهانی و تعیین موقعیت را ارائه می‌دهند. انتظار می‌رود که طی ده سال آینده، حدود ۱۵هزار ماهواره دیگر نیز به فضا ارسال شود. بسیاری از این ماهواره‌ها به مدارهایی فرستاده می‌شوند که هم اکنون نیز  بسیار شلوغ و پرتراکم هستند. نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که برخورد بین زباله‌های فضایی کنترل نشده و یک ماهواره فعال ممکن است خطرات اقتصادی و امنیتی بزرگی برای جهان به وجود آورد. نکته مهم آنکه چنین برخوردی ممکن است سیلی از زباله‌های دیگر را تولید کند و اثر آبشار را پدید آورد و در نتیجه این مدارها ناپایدار شود. این موضوع در اگوست سال ۲۰۱۷ که دولت ژاپن و انگلستان یادداشت تفاهمی را برای تقویت همکاری در زمینه کاهش زباله‌های فضای امضا کردند، برجسته‌تر شد.
نابو اوکادا (Nobu Okada) بنیانگذار و مدیر عامل شرکت استرواسکیل می‌گوید: «استرواسکیل خود را متعهد می‌داند که در فرایند حذف زباله‌های فضایی نقش داشته باشد تا موجب پایداری مدار برای استفاده نسل‌های آینده شود که تسهیلات تعمیر و نگهداری در مدار، بخش بسیار مهم این مأموریت است. پروژه تجهیزات تعمیر و نگهداری پس از توسعه، علاوه بر اینکه در زمینه حذف زباله‌های فضایی از مدار فعالیت خواهد کرد، به ماهواره‌های موجود در مدار و دیگر فعالیت‌های کاربردی خودکار مستقل فعال در مدار نیز خدماتی ارائه خواهد کرد.»

منبع rocketeers.co.uk
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10934
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها