دانش آموزان نیوزیلندی در ناسا آموزش خواهند دید

سیروس برزو:‌با توافق بین وزارت بازرگانی، نوآوری و اشتغال نیوزیلند با سازمان فضایی آمریکا-ناسا دانشجویان نیوزلندی ازاین‌پس می‌توانند در چارچوب برنامه کارآموزی بین‌المللی ناسا در این سازمان آموزش ببینند.
این خبر در رصدخانه کارتر (Carter Observatory) در ولینگتون (Wellington) پایتخت نیوزلند، در گردهمایی دانشمندان برجسته و نوآوران فضایی، ازجمله پیتر بک (Peter Beck) از راکت لب(Rocket Lab) اعلام شد. داوطلبان برای کارآموزی همچنین از بورس کمک‌هزینه تحصیلی ۲۵۰۰۰دلار آژانس فضایی نیوزیلند استفاده خواهند کرد.
دیوید پارکر (David Parker)، وزیر بازرگانی، نوآوری و اشتغال نیوزیلند در مورد امکان شهروندان جوان نیوزلند برای گذراندن دوره کارشناسی در ناسا گفت: «وی ویلیام پیکرینگ (William Pickering) که در ولینگتون متولد شد و در دانشگاه کانتربری (University of Canterbury)، تحصیل کرد را به یاد می‌آورد.»
ویلیام هیوارد پیکرینگ از دانشمندان برجسته ناسا و پیشگام کاوش فضا، زاده نیوزلند بود که به مدت ۲۲سال در آزمایشگاه پیشرانش جت (Jet Propulsion Laboratory) در کالیفرنیا فعالیت داشت و آن را بین سال۱۹۵۴تا ۱۹۷۶رهبری کرد. تحت هدایت و مدیریت او بود که توسعه و اجرای برنامه اکتشافات ماه و سیارات با کمک کاوشگران مختلف صورت گرفت و موجب پیروزی آمریکا در پیشبرد اهداف فضایی شد. پارکر گفت: «این‌که آمریکا مایل است در زمینه فن‌آوری ماهواره‌ای و شناخت نوآوری‌های موجود در نیوزلند همکاری کند نقطه بسیار مثبتی در روابط علمی بشمار می‌رود.»
وی همچنین اظهار داشت: «تکمیل کارآموزی در ناسا به‌عنوان یک نتیجه عالی در پرونده کاری جوانان نیوزلند ثبت خواهد شد.»
یکی از شرکت‌کنندگان در برنامه کارآموزی بین‌المللی ناسا نیز گفت: «این واقعاً یک فرصت هیجان‌انگیز برای رفتن به خارج از کشور، به دست آوردن تجربه، بازگشت و توسعه بخش فضایی در نیوزیلند است.»
برنامه‌های کاربردی برای کمک‌هزینه تحصیلی ناسا از ماه آینده آغاز خواهد شد و امید است اولین دانش آموزان در ماه ژوئن سال آینده در ناسا حضور پیدا کنند.