بقای انسان در مریخ به لباس فضانوردی گره می‌خورد

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ساکنان آینده مریخ به دلیل سرمای شدید این سیاره، برای بقا به لباس فضانوردی خود متکی خواهند بود.

دانشمندان می‌گویند به دلیل این که در مریخ دی‌اکسید کربن کافی وجود ندارد، کلونی‌های بشری مستقر در سیاره سرخ نمی‌توانند اتمسفر را به صورت مصنوعی گرم کنند.

بدین‌ترتیب ساکنان آینده مریخ برای زنده ماندن همیشه به لباس فضانوردی خود نیاز خواهند داشت.

نتایج مطالعه جدید حاکی از آن است که رویای گرم کردن مصنوعی اتمسفر برای پشتیبانی از حیات انسان هرگز به حقیقت نخواهد پیوست. این پدیده که زمینی‌سازی نام دارد، به آماده‌سازی جو، دما، مکان‌نگاری پوسته یا بوم‌شناسی یک سیاره یا قمر به سبک کره زمین برای زندگی انسان می‌گویند.

در سیاره سرخ دی‌اکسید کربن به اندازه کافی وجود ندارد تا بشر بتواند اتمسفر مریخ را گرم کند و آن را بیشتر شبیه به زمین کند. بنابراین این سیاره برای انسان‌ها بیش از اندازه سرد است به همین دلیل بدون لباس فضانوردی خود جان سالم به در نخواهند برد.

به گفته دانشمندان، در صورت وخیم شدن اوضاع در سیاره زمین، بشر دیگر نمی‌تواند روی مریخ به عنوان یک راه فرار ایمن حساب کند.

حالا دانشمندان از جامعه بشری می‌خواهند که راه‌حلی برای مشکلات زمین پیدا کنند چرا که این کار راحت‌‌تر از استعمار یک سیاره دوردست خواهد بود.

محققان دانشگاه کلرودا و آریزونا با بررسی اطلاعات جمع‌آوری‌شده درباره سطح سیاره مریخ به این نتیجه رسیدند که اتمسفر سیاره سرخ بیش از اندازه برای انسان سرد است.

این اطلاعات طی ۲۰ سال توسط کاوشگرها و فضاپیماها جمع‌آوری شده است که از آنها برای محاسبه دی‌اکسید کربن ذخیره‌شده در جو مریخ استفاده می‌شود.

میزان دی‌اکسید کربن موجود در مریخ نشان می‌دهد که آیا می‌توان این سیاره را زمینی‌سازی کرد یا خیر.

دانشمندان براین باورند که با استفاده از دی‌اکسید کربن می‌توان باعث به وقوع پیوستن زنجیره‌ای از رویدادهای گرمایشی شود. این رویدادها آب‌وهوای مریخ را گرم‌تر می‌کند و میزان حرارت سیاره سرخ را به اندازه‌ای بالا می‌برد که برای انسان‌ها و حیوانات زمینی قابل سکونت شود.

منبع آنا