آیا ناسا به سوخت‌گیری اسپیس‌ایکس اعتماد می‌کند؟

آژانس فضایی آمریکا (NASA) حمایت مشروط خود را از برنامه شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) برای سوخت‌رسانی به ماهواره‌برهای حامل فضانوردان آمریکایی را اعلام کرد.

ناسا اعلام کرد از برنامه اسپیس‌ایکس مبنی بر سوخت‌رسانی به فضاپیماهای سرنشین‌دار در حال عملیات حمایت می‌کند، اما قبل از تایید باید فرآیند و نحوه انجام این کار را توضیح دهد.
در شرایطی که اسپیس‌ایکس در حال آماده‌سازی فضاپیمای سرنشین‌دار برای ارسال فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی با ماهواره‌بر فالکون ۹ (‌Falcon-9) است، ناسا تردید دارد به اسپیس‌ایکس اجازه دهد تا پس از سوار شدن فضانوردان، سوخت‌گیری فضاپیما را انجام دهد.
اسپیس‌ایکس معمولا ماهواره‌برهای خود را مدت کوتاهی قبل از پرتاب سوخت‌گیری می‌کند تا از گرم شدن بیش از حد فضاپیما جلوگیری کند. اما از آنجایی که این پرتاب این بار سرنشین‌دار خواهد بود، این کار موجب نگرانی‌هایی شده است.
با این حال ناسا تصمیم گرفته است در صورتی که اسپیس‌ایکس اعتماد آن‌ها را جلب کند، اجازه دهد سوخت‌گیری بعد از سوار شدن فضانوردان انجام پذیرد.
کتی لودرز، مدیر برنامه تجاری حمل خدمه ناسا، گفت: «برای تصمیم در این مورد، تیم‌های ما بررسی گسترده‌ای از عملیات سوخت‌گیری اسپیس‌ایکس، طراحی وسیله نقلیه، سیستم‌های فرار و تاریخ عملیاتی را انجام دادند.»
وی افزود: «ایمنی پرسنل برای ما در اولویت است و ارزیابی تیم‌های بررسی این بود که این طرح حداقل خطر را ارائه می‌دهد.»
اسپیس‌ایکس باید ثابت کند سیستم ایمنی دارد و این شرکت باید قبل از اولین پرواز خدمه، روند سوخت‌گیری را پنج بار نشان دهد و پس از آن، ناسا قبل از صدور مجوز، خطرات باقی‌مانده را ارزیابی خواهد کرد.
در سپتامبر ۲۰۱۶، زمانی که ناسا در حال بررسی پروسه سوخت‌رسانی اسپیس‌ایکس بود، موشک این شرکت در سکوی پرتاب منفجر شد.
فرآیند صدور مجوز برای پرواز فضاپیماهای هر دو شرکت اسپیس‌ایکس و بوئینگ (Boing) که در حال آماده‌سازی فضاپیماهای حامل فضانورد برای ناسا هستند، با تاخیر مواجه شدند اما ناسا در اوایل ماه جاری اعلام کرد که اولین پرواز آزمایشی فضاپیمای اسپیس‌ایکس در ماه آوریل ۲۰۱۹ انجام خواهد شد.