1397/07/14

هند بر روی تقویت رانشگر الکتریکی برای ماهواره‌های سنگین وزن کار می‌کند

یک مقام دولتی هندی اخیرا اعلام کرد که سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) شروع به کار بر روی توسعه سامانه الکتریکی(EPS) با سطح رانش بالا کرده است که می‌تواند وابستگی به سوخت شیمیایی را کاهش می‌دهد. در نیروی رانش الکتریکی برخلاف نیروی شیمیایی، محدودیت انرژی ندارد و می‌تواند یک سفینه با حجم کم را با نیروی...
هند بر روی تقویت رانشگر الکتریکی برای ماهواره‌های سنگین وزن کار می‌کند

یک مقام دولتی هندی اخیرا اعلام کرد که سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) شروع به کار بر روی توسعه سامانه الکتریکی(EPS) با سطح رانش بالا کرده است که می‌تواند وابستگی به سوخت شیمیایی را کاهش می‌دهد. در نیروی رانش الکتریکی برخلاف نیروی شیمیایی، محدودیت انرژی ندارد و می‌تواند یک سفینه با حجم کم را با نیروی پیشران کم بفرستد. یعنی می‌توان حجم محموله‌ای را که با توجه به میزان سوخت مورد نیاز سامانه‌های پیشرانشی نیاز به یک ماهواره 6 تنی دارد، در یک ماهواره ۴تنی گنجاند؛ هم‌چنین سامانه پیشرانش الکتریکی دارای طول عمر بیشتری در مقایسه با نیروی شیمیایی است. 
در حال حاضر ایسرو(ISRO) برای پرتاب ماهواره‌های سنگین خود وابسته به تأسیسات خارجی کشور فرانسه است. ابتدا سامانه پیشرانش الکتریکی(EPS) در ماهواره جی ست -۹ (GSAT-9) جنوب آسیا که در سال ۲۰۱۷ پرتاب شد، انجام شد که کار رضایت بخشی بود. 
در حال حاضر نیروی شیمیایی استفاده‌شده به‌وسیله ایزرو یک سطح رانش ۴۴۰نیوتنی برای به مقصد رساندن ماهواره در عرض چند روز را فراهم می‌کند، که ایزرو در تلاش برای افزایش نیروی پیشران الکتریکی است که فعلا برای ماهواره‌های زیر ۳۰۰نیوتن با سطح رانش کم حرکت می کند و هر فضاپیمای ۶ماه باید منتظر بماند تا به‌آرامی به مقصد برسد. 

 

هند بر روی تقویت رانشگر الکتریکی برای ماهواره‌های سنگین وزن کار می‌کند


ماهواره‌بر و پرتاب |

نظر شما
اخبار مرتبط

آزمایش موشک مشترک اسراییل و هند

1394/09/09
رژیم صهیونیستی نسل جدید سیستم‌های موشکی زمین به هوای خود موسوم به barak-8 را برای اولین بار آزمایش کرد. این سیستم موشکی جدید کار مشترک صنایع هوافضا، رافائل رژیم صهیونیستی و سازمان توسعه...

پیشرانش الکترونیک در ماهواره های هند

1394/10/22
سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) برنامه ریزی کرده است که از پیشرانش الکترونیک در ماهواره های خود استفاده کند که در نتیجه آن، توانایی آنها برای حمل ماهواره های ارتباطی سنگین تر به وسیله ی راکت...

نیروی هوایی آمریکا به دنبال نسل جدید موشک با کاربری فضایی

1397/05/13
نابسامانی و بی‌برنامگی‌های دولت ترامپ اوضاع پیچیده‌ای را در امور نظامی آمریکا نیز به‌وجود آورده است. از یک سو دونالد ترامپ دستور ایجاد نیروی دفاع فضایی در آمریکا و تقویت دفاع فضایی را صادر...

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.