اولین ماهواره سنجش از دور تاریخ پاکستان آغاز به کار کرد

0 963

نخستین ماهواره سنجشی پاکستان با نام  پی‌آر‌اس اس-۱ (PRSS-1) که ساخت و پرتاب آن به کمک چین انجام گرفته است، اواسط ماه آگوست سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد. این موفقیت با ۷۱ امین سالروز استقلال پاکستان مصادف شده است و به همین دلیل ممنون حسین (Mamnoon Hussain) رییس جمهور پاکستان در مراسمی از تلاش‌های مهندسین سازمان فضایی پاکستان (Suparco) برای توسعه این ماهواره تقدیر کرد.

ماهواره پی‌آر‌اس اس-۱ که پایگاه زمینی مرتبط با آن نیز در خود کشور پاکستان قرار دارد، قرار است پیشرفت اقتصادی-اجتماعی پاکستان را سرعت بخشیده و از داده‌های تهیه شده توسط آن در کشاورزی، نقشه‌برداری شهری و مدیریت منابع آبی استفاده شود.

این ماهواره ۱۲۰۰ کیلوگرمی، طی طول عمر ۷ ساله خود در مدار SSO در فاصله ۶۴۰ کیلومتری از سطح زمین فعالیت خواهد کرد. ضمنا دوربین‌های چندطیفی محموله الکترو اپتیکال ماهواره پی‌آر‌اس اس-۱ (PRSS-1) قابلیت تصویربرداری از مناطقی به وسعت ۶۰ کیلومتر را دارا بوده و دقت تصویربرداری آن‌ها ۱ متر برای تصاویر سیاه و سفید و ۴ متر برای تصاویر رنگی می‌باشد. این ماهواره که بر اساس باس ماهواره‌ای CAST-2000 آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) ساخته شده، ماه گذشته به همراه ماهواره تحقیقاتی بومی پاکستان با نام پاک تس-۱آ (PakTES-1A) از پایگاه پرتاب چیکوان در چین به فضا پرتاب شده بود.

قرارداد ساختپی‌آر‌اس اس-۱ در سال ۲۰۱۶ بین دو کشور به امضا رسیده بود و ماموریت اصلی این ماهواره نظارت بر توسعه پروژه‌های کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC)  می‌باشد. پاکستان و چین همکاری فضایی نزدیکی با یکدیگر دارند و از زمان پرتاب نخستین ماهواره این کشور با نام پاک ست۱آر (Paksat-1R) در سال ۲۰۱۱ دانشمندان پاکستانی همواره از کمک چین بهره برده‌اند.

شایان ذکر است که که پاکستان در دهه ۹۰ میلادی با فرستادن ماهواره بدر ۱ به فضا توانست اولین کشور اسلامی باشد که از تکنولوژی ماهواره استفاده می‌کند.

منبع researchsnipers
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10813
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها