هزینه ۱۶ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای برنامه‌های فضایی

0 366

کمیسیون اروپا برنامه‌های خود برای صرف ۱۶ میلیارد یورو (۱۸.۶ میلیارد دلار) در برنامه فضایی را منتشر کرده است. هدف از اجرای این برنامه، افزایش توانایی‌های فضایی اتحادیه اروپا در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ است.
از این مقدار، ۹.۷ میلیارد یورو باید به سیستم ناوبری ماهواره‌ای گالیله (Galileo) و خدمات چند جانبه مسیریابی زمین ایستای اروپا (European Geostationary Navigation Overlay Service=EGNOS) اختصاص یابد، ۵.۸ میلیارد یورو نیز به برنامه سنجش زمین کوپرنیک و ۵۰۰ میلیون یورو را برای توسعه قطعات جدید امنیتی اختصاص می‌یابد.
ماروش شفچوویچ (Maros Sefcovic)، معاون رئيس کمیسیون اروپا، در بیانیه‌ای می‌گوید: «ما باید نقش خود را در این بازی پررنگ کنیم. داده‌های فضایی می‌تواند به پیشگامی صنایع ما در حوزه اینترنت اشیا و رانندگی خودکار کمک کند. همچنین می‌توان از این داده‌ها برای ارزیابی و پایش دقیق‌تر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده کرد تا  اقدامات ما در زمینه اقلیم موثرتر از قبل باشد.»
کمیسیون اروپا ادعا می‌کند دستیابی به یک توافق سریع در مورد بودجه بلندمدت اتحادیه اروپا برای اطمینان از اینکه هزینه‌های لازم برای انجام پروژه‌های مربوط به فضا به نتیجه می‌رسد، بسیار مهم است.
در این بیانیه تاکید شده است: «تاخیری مشابه با آنچه که در ابتدای دوره بودجه فعلی ۲۰۱۴-۲۰۲۰ روی داده است، به این معناست که سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های فضایی اتحادیه اروپا (مانند برنامه‌های گالیله، ایگناس (EGNOS) و کوپرنیک) در معرض خطر قرار می‌گیرد و ارائه خدمات جدید با تأخیر ارائه خواهد شد.» (ماهواره سنتینل دو بی (Sentinel-2B) که مارس ۲۰۱۷ به فضا ارسال شد نیز بخشی از سامانه ماهواره‌های کوپرنیک برای سنجش از دور زمین است.)

 نگرانی‌های امنیتی اتحادیه اروپا، پیشران برنامه‌های فضایی

در همین حال، ناظران محلی می‌گویند که افزایش بودجه تا حدی به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی در میان سیاستمداران اتحادیه اروپا است.
ژان ژاک تورتورا (Jean-Jacques Tortora)، مدیر موسسه سیاست فضایی اروپا (ESPI=European Space Policy Institute) مستقر در وین، به اسپیس نیوز (Space News) گفت: «کمیسیون اروپا سرمایه‌گذاری برای تأمین امنیت زیرساخت‌های خود را آغاز کرده است. در حال حاضر، تامین مالی برای استقرار کامل گالیله، ادامه برنامه کوپرنیک، بررسی مشکلات جدید در زمینه امنیت و فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای توسعه نسل جدید ماهواره‌های گالیله و کوپرنیک در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.»
به گفته تورتورا، مذاکرات در حال انجام با انگلستان در مورد برگزیت (Brexit خروج انگلستان از اتحادیه اروپا) ممکن است مسائل جدیدی را پیش روی تلاش های فضای اتحادیه اروپا قرار دهد.
مذاکره‌کنندگان برگزیت تصمیم گرفتند انگلستان همچنان به این برنامه دسترسی داشته باشد و به این ترتیب به کمیسیون اروپا هشدار دادند که اگر شرکت‌های انگلیسی از برنامه گالیله بیرون بروند، ممکن است مقامات بریتانیایی را وادار کنند که مبالغ هزینه‌شده در این برنامه را مطالبه کنند.
تورتورا می‌گوید: «گالیله قطعا یک برنامه مربوط به کل اتحادیه اروپا است و با برگزیت، انگلستان به یک شخص ثالث تبدیل می‌شود. برخی از خدمات عمومی در برنامه گالیله درنظر گرفته شده است و شخص ثالث (مانند کشوری بیرون از اتحادیه اروپا) واجد شرایط دسترسی به جنبه‌های امنیتی و محرمانه این برنامه نیست. انگلستان هنوز هم می‌تواند شریک اتحادیه اروپا در این برنامه باشد، اما مطابق با مقررات فعلی این برنامه و برخی محدودیت‌های اعمال شده برای استفاده از خدمات مربوط به امنیت، صنایع انگلستان نمی‌توانند در فعالیت‌های اصلی و مرکزی این برنامه نقشی ایفا کند.»
در عین حال، دولت انگلستان بر مبنای یک گزارش فنی در مورد مشارکت این کشور در برنامه گالیله، می‌گوید که خروج انگلستان ممکن است به تاخیر و تحمیل هزینه‌های اضافی در اجرای برنامه منجر شود.
طبق این سند، تا کنون نهادهای مختلف انگلستان نقشی بسیار مهم در طراحی، توسعه و مدیریت برنامه گالیله داشتند، به ویژه در زمینه تحویل بارها و محموله‌ها به ماهواره، بخش کنترل زمینی و توسعه نرم‌افزارهای لازم. کنار گذاشتن مشارکت صنعتی انگلستان در حوزه‌هایی مانند امنیت، احتمالا موجب تاخیر سه‌ساله در اتمام این برنامه و همچنین افزایش یک میلیارد یوروی دیگر به هزینه‌های آن است. به بیان دیگر انجام کارهای امنیتی برنامه گالیله بدون حضور انگلستان، کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. 

منبع spacenews.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10801
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها