1397/07/01

منبع سیگنال های مرموز اعماق کیهان؛ تمدن های فرازمینی یا عوامل طبیعی؟

منبع سیگنال‌های مرموز فضای عمیق کیهانی چه کسی یا چه پدیده‌ای می‌تواند باشد؟ آیا این سیگنال‌ها را فرازمینی‌ها و موجودات بیگانه به‌سوی زمین می‌فرستند؟ آیا نوعی هوش فرازمینی در اعماق کیهان زیست می‌کند که منبع سیگنال‌های مرموز است؟
منبع سیگنال های مرموز اعماق کیهان؛ تمدن های فرازمینی یا عوامل طبیعی؟

برای منبع سیگنال‌های مرموز که از عمق فضا به سمت زمین ارسال می‌شود به موارد مختلف و عجیبی اشاره می‌گردد. دراین‌بین طرفداران موجودات و تمدن‌های فرازمینی اعتقاددارند که در پس این سیگنال‌ها، تمدن‌های بیگانه قرار دارند.

برخی  نیز به منابع دیگری اشاره دارند. انفجار یک سیاه‌چاله می‌تواند منبع سیگنال‌های مرموز ارسالی از عمق کیهان باشد. منبع این پدیده همچنین می‌تواند ناشی از یک انفجار ستاره‌ای باشد، شاید هم یک تپ اختر است که علاوه بر چرخش‌های ممتد با سرعت‌بالا، پالس‌ها و سیگنال‌های متداومی از خود منتشر می‌کند.

در این میان نباید تشعشعات ساطع‌شده از یک مگنتار را هم نادیده گرفت. به‌هرحال می‌توان برای منبع مورد یادشده عوامل مختلفی را عنوان کرد.

منبع سیگنال‌های مرموز یک پدیده بسیار قدرتمند است
سیگنال‌های مرموز فضایی اخیر توسط ستاره‌شناسانی ثبت شد که در کانادا مشغول کار با یک تلسکوپ پیشرفته ۱۵ میلیون دلاری هستند. سیگنال‌های رادیویی اصطلاحاً به FRB موسوم‌اند که تنها برای چند میلیونم ثانیه ردیابی شدند.

این سیگنال‌ها بشدت خاص و منحصربه‌فرد هستند، زیرا تاکنون سیگنالی با چنین فرکانس پایینی از فضای عمیق ردیابی نشده بود. فرکانس این سیگنال لحظه‌ای ۷۰۰ مگاهرتز ثبت‌شده که درواقع رکورد جدیدی را نشان می‌دهد.

برای ستاره شناسان، دریافت سیگنالی با چنین فرکانس پایینی حاوی پیامی بسیار مهم است؛  آن‌ها که اکنون نام FRB 180725A را برای سیگنال‌های مرموز دریافتی انتخاب کرده‌اند با هیجان اظهار می‌کنند منبع ناشناخته‌ای که فرکانس‌ها از آن نشات می‌گیرند بسیار قدرتمند هستند.

سیگنال‌های FRB جزء موارد عادی و معمولی نیستند و  در رده پالس‌های نادر و کمیاب رده‌بندی می‌شوند. نخستین بار در سال ۲۰۰۷ بود که یکی از این سیگنال‌ها به ثبت رسید و طی یک دهه گذشته تنها ۲۴ مورد مشابه دیگر ردیابی شده است. ستاره شناسان ادعایی در خصوص شناخت منبع این پدیده ندارند، اما عنوان می‌کنند احتمال اینکه تمدن‌های فرازمینی منبع سیگنال‌های مرموز باشند، به‌اندازه احتمالات دیگر دارای اهمیت و اعتبار است.

دانشگاه هاروارد اظهار داشته که منبع این پدیده می‌تواند یک فرستنده عظیم و هم‌اندازه یک سیاره متعلق به تمدن‌های فرازمینی باشد. این فرستنده می‌تواند منبع تأمین قدرت کاوشگرهای بیناستاره ای در کهکشان‌های دوردست تلقی شود.

منبع سیگنال‌های مرموز و سردرگمی ستاره شناسان
سیگنال‌های FRB دارای ویژگی‌هایی خاصی هستند که قرار دادن آن‌ها در زمره سیگنال‌های ساطع‌شده از منابع طبیعی را تا حدودی غیرممکن می‌کند و عنوان کردن یک منبع غیرطبیعی برای آن‌ها توجیه بیشتری دارد.

هنوز یک سال از فعالیت تلسکوپ گران‌قیمت چیم که در بالا به آن اشاره شد نگذشته که موفق به ردیابی سیگنال FRB شده است. تلسکوپ چیم در نوع خود فناوری بی‌همتاست. هدف از ساخت این تلسکوپ، ردیابی پالس‌هایی از دوران ۶ تا ۱۱ میلیارد سالگی کیهان است. انتظار می‌رود تلسکوپ چیم بتواند مسیر را برای فهم منبع سیگنال‌های FRB هموارتر کند و ستاره شناسان را از این سردرگمی در خصوص منبع پدیده یادشده نجات دهد زیرا فهم منبع FRB  با فرکانس‌های بسیار پایین از دل‌مشغولی‌های جدی ستاره شناسان است.

آن‌ها درنهایت باید به فهم این مهم نائل شوند که از میان انفجارهای ستاره‌ای، سوپرنواها، تپ اخترها، مگنتارها، ستاره‌های نوترونی، سیاه‌چاله‌ها و دیگر عوامل ناشناخته، کدام‌یک منبع این پدیده شگفت‌انگیز است.

دنیای نجوم و ستارگان قلمرو اسرار و شگفتی‌های بسیاری است که در موارد متعدد از فهم انسان فراتر می‌رود و او را در چرخه بازتولید سؤالات متعدد تنها می‌گذارد. هر آنچه در دنیای نجوم رخ می‌دهد انسان را به شگفتی وا می‌دارد. حتی تماشای ساده آسمان در دل کویر انسان را به وجد می‌آورد. همه رخدادهای این دنیا، از یک نمایش ساده شهاب‌سنگی گرفته تا کنکاش در خصوص سیاه‌چاله‌ها، تمدن‌های فرازمینی، کرم‌چاله‌ها و ناشناخته‌هایی چون سیگنال‌های FRB، انسان را در بهتی عمیق فرومی‌برد.