چشمانی فضایی برای کشف مکان‌های دفن غیرمجاز زباله

0 505

مریم فخیمی: دفن غیرقانونی زباله، میلیون‌ها دلار به دولت‌ها خسارت می‌زند، اما فناوری  ماهواره‌ای می‌تواند آن را متوقف کند. سالانه بیش از هزار مکان دفن غیرقانونی زباله در سراسر انگلستان پیدا می‌شود که احتمالا بیشتر آن‌ها ثبت نشده است.  در سال ۲۰۱۶، رئیس آژانس محیط زیست انگلستان، زباله‌ها را “مواد مخدر جدید” نامید.
تنها یک نقطه در شهرک  Derry منچسترحاوی بیش از ۱ میلیون تن زباله‌ غیرقانونی است، این میزان بیش از زباله‌هایی است که سالانه در ایرلند شمالی تولید می‌شود. 
دولت انگلیس مبارزه خود را با جرایم مربوط به ضایعات آغاز کرده است. وزیر محیط زیست انگلستان، مایکل گوو، اعلام کرد برای اینکه دولت چگونه باید دربرابر این تهدید واکنش نشان دهد باید تجدید نظری جامع صورت گیرد. 

جرایم کثیف و رو به رشد

جرایم زباله مشکلی رو به رشد در سطح بین‌المللی است. اینترپل آن را یکی از سریعترین حوزه‌های رو به رشد جرایم سازمان یافته‌ای که به سرعت درحال رشد است شناسایی کرده، که توانایی رقابت با قاچاق مواد مخدر را از لحاظ مقدار و سود دارد.
برآورد شده است که سالانه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هزینه‌ای حدود ۷۲ تا ۹۰ میلیارد یورو می‌پردازند که شامل مالیات دفن زباله، زیان مالی شرکت های مسئول دفع زباله و … است. هزینه‌های دیگر نیز وجود دارد. در انگلستان، آتش‌نشانی هر سال ۱۶ میلیون پوند برای رفع آتش‌سوزی ایجاد شده در مکان‌های دفن زباله هزینه می‌کند.
با این حال در اروپا حجم زیادی از زباله‌ها به خارج از کشورها صادر کرده است. حدود یک پنجم از تمام ضایعات پلاستیکی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ به چین فرستاده شد.
اکنون که دولت چین از پذیرش حجم زیادی از زباله‌های خارجی خودداری می‌کند، برخی از کشورهای اروپایی با بحران زباله‌ مواجه هستند. این موضوع می‌تواند میزان دفن ضایعات را در سایت‌های غیرقانونی افزایش دهد.
سایت‌های غیرقانونی انباشت و دفن زباله‌ها حفاظ کافی ندارند، بنابراین می‌توانند تهدید قابل توجهی برای بهداشت عمومی و محیط زیست ایجاد کنند. سایت زباله شهرک Derry به رودخانه فوهان که آب آشامیدنی شهر را تامین می‌کند نزدیک است و این موضوع خطرناکی است.
نرخ  برخی از انواع سرطان – در ارتباط با دفع زباله‌های سمی در منطقه ناپل ایتالیا – به میزان ۸۰درصد بالاتر از میانگین ملی است.
بعضی از دولت‌های اروپایی جرایم زباله‌ای را نادیده می‌گیرند. چرا که پیدا کردن محل‌های دفن غیرقانونی زباله نیازمند زمان و پول زیادی است؛ تحقیقات، تعقیب و تمیز کردن محل ارزان نیست.
از طرفی دولت‌های دیگر منابع مالی زیادی را برای مقابله با مشکل دفع غیرقانونی زباله اختصاص داده‌اند. بر این اساس، آژانس محیط زیست انگلیس سال گذشته بیش از ۳۰ میلیون پوند دریافت کرده است.
فروش زباله بسیار سودآور است، بنابراین مخفی کردن سایت‌های دفن غرمجاز سازمان یافته وعمدی است. روشهای نظارتی سنتی، به دلیل عدم کارآمدی در شناسایی مکان‌های دفن غیرقانونی، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

ماهواره‌ها وارد می‌شوند

فناوری ماهواره‌ای ابزاری امیدوارکننده برای حل این مشکل را ارائه می‌دهد. با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و الگوریتم‌های شناسایی سایت‌های زباله، سرویس نظارت فضایی برای شناسایی سایت‌های غیرقانونی زباله برای اولین‌بار در انگلستان ارائه شد.
این سامانه فضاپایه بازی را تغییر می‌دهد، زیرا امکان نظارت بر تمام کشورها را به طور مرتب و ارزان فراهم می‌آورد. با این سامانه سایت‌های غیرقانونی را می‌توان سریع‌تر تشخیص داد، بنابراین مقامات می‌توانند مداخله کنند. سایت‌ها همچنین می‌توانند از لحاظ ایجادخطر طبقه‌بندی شوند، بدین‌ترتیب می‌توان بازرسی مناطق را اولویت‌بندی کرد.
تا به امروز مصرف داده‌های ماهواره‌ای در بخش زباله محدود شده است، اما می‌تواند به زودی تغییر یابد. از آوریل ۲۰۱۸، مالیات بر دفن زباله می‌تواند در سایت‌های غیرقانونی اعمال شود(همانطور که در سایت‌های قانونی اعمال می‌شود).
این بدان معنی است که اکنون انگیزه مالی مستقیمی در انگلستان برای مقابله با این مسئله وجود دارد و دستاوردها می‌توانند قابل توجه باشند. در یک منطقه آزمایش شده ۷۰۰۰ کیلومترمربعی در انگلستان، ۲۰۷ سایت مشکوک شناسایی و طبقه بندی شد.
ماهواره‌های مدرن قادرند اشیای به کوچکی چاهک‌هایی که توسط بشر ایجاد شده را مشاهده کنند. در حال حاضر این فناوری در انگلستان برای تشخیص کلاهبرداری‌های سوبسید کشاورزی و نشت نفت استفاده می‌شود. دولت می تواند از این پیشرفت‌های تکنولوژیکی استفاده کند تا آلودگی‌ها را شناسایی و برطرف کند.

منبع Independent
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10751
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها