1397/05/23

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را شکست. هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در ۱۱جولای (۲۰ تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه به پرواز ادامه داد. سال‌ها پیش نسخه اولیه‌ای از زفیر اس توانسته بود به مدت ۱۱روز به پرواز...
هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس (Airbus) رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را شکست.
هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در ۱۱جولای (۲۰ تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه به پرواز ادامه داد. سال‌ها پیش نسخه اولیه‌ای از زفیر اس توانسته بود به مدت ۱۱روز به پرواز مستمر ادامه دهد.
زفیر اس به پنل‌های خورشیدی مجهز شده که انرژی مورد نیاز برای چرخش دو موتور آن را فراهم می‌کنند. در شب‌ها نیز از انرژی ذخیره شده در باتری‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب این هواپیمای بدون سرنشین برای پرواز تنها به نور خورشید وابسته است.
بنا بر گزارش ایرباس زفیر اس به ارتفاع ۷۰ هزار پایی دست یافته؛ میزانی که بالاتر از ارتفاع معمول ترافیک هوایی است. تنها هواپیمای غیر نظامی که در چنین ارتفاعی پرواز می‌کرد کنکورد بود و البته در بین هواپیماهای غیر نظامی هم تنها U2 و SR-71 Blackbird امکان پرواز در این ارتفاع را داشتند.
طول دو بال زفیر اس در مجموع ۲۵ متر است. این هواپیما کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۵ برابر وزن خود را حمل کند. هواپیمای خورشیدی ایرباس در کارخانه ای در فارنبورو انگلستان ساخته شده و از فیبرهایی به نازکی موی انسان تشکیل شده است.

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست
زفیر اس به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت طولانی به پرواز ادامه دهد و در آینده هدف این است که برای ماه‌ها در آسمان باقی بماند. به همین دلیل ایرباس از آن با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می‌کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.
زفیر قرار است برای شرکت‌ها خدمات ماهواره‌ای را با قیمت ارسال ارزان‌تر نسبت به دیگر گزینه‌های فضایی فراهم کند. اولین مشتری نیز از همین حالا مشخص است: وزارت دفاع بریتانیا.
بنا بر اعلام ایرباس، این هواپیمای خورشیدی می‌تواند در زمینه‌های متنوعی از جمله مأموریت‌های شناسایی، نظارت دریایی، مأموریت‌های گشت مرزی، ارتباطات، مدیریت بحران‌ها، امداد، نظارت بر آتش سوزی‌های گسترده و نشتی نفت کاربرد داشته باشد.

منبع: دیجیاتو

فناوری‌های نوین | مخابرات ماهواره‌ای | سنجش از دور |

نظر شما
اخبار مرتبط

پرتاب ماهواره از طریق هواپیمای بوئینگ 747

1394/09/14
ویرجین گلکتیک یک شرکت بریتانیایی و یکی از شرکت‌های پیشتاز در صنایع گردشگری فضایی اعلام کرده است که این شرکت قصد دارد از طریق هواپیمای بوئینگ 747 ماهواره ها را پرتاب کند. این شرکت اعلام...

پربازدیدکننده ترین خبر

چرا آمریکا به فعالیت‌های فضایی صلح‌آمیز دیگر کشورها برچسب نظامیگری می‌زند؟

سیروس برزو: برنامه‌های نظامی زیادی در آمریکا با پوشش‌های علمی انجام‌شده و می‌شود. شاید برای بسیاری این سؤال پیش بیاید که چطور پنتاگون (Pentagon) می‌تواند از یک ماهواره علمی یا کاوشگر دورپرواز یا مدارگرد که به دور ماه می‌چرخد، بهره‌برداری نظامی کند. برای روشن شدن این موضوع مثالی می‌آورم. برنامه لوناراربیتر (Lunar Orbiters) شامل ۵مدارگرد خودکار بود که از ۱۹۶۶تا۱۹۶۷ توسط آمریکا پرتاب شد تا سطح ماه را تصویربرداری کند. قبل از این‌که نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) بتواند اولین قدم خود را بر ماه بگذارد، ناسا سازمان فضایی آمریکا نیاز داشت محلی که آپولو-۱۱ به راحت فرود آید را دقیقاً مشخص کند. هر کاوشگر لوناراربیتر دارای دو دوربین بود و به‌جای فیلم ۳۵میلی‌متری استاندارد ماهواره‌ها، از فیلم ۷۰میلی‌متری استفاده می‌کردند که امروزه برای ساخت فیلم‌های آی‌مکس (IMAX) استفاده می‌شود. در این کاوشگر، فیلم در مقابل اسکنر خاصی قرار می‌گرفت سپس این اطلاعات از طریق امواج رادیویی به مراکز فضای ارتباطی ناسا در اسپانیا، استرالیا و آمریکا فرستاده می‌شد، جایی که داده‌ها روی نوار مغناطیسی ثبت شد. سپس توسط کارشناسان به شکل عکس‌های بسیار دقیق بازسازی می‌شد. این روش بعداً در ماهواره‌های جاسوسی استفاده شد و دیگر نیازی به ارسال فیلم‌ها از مدار زمین نبود.