مریخ نورد ناسا هسته‌ای می شود

0 694

مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) ناسا به یک نیروگاه هسته‌ای کوچک مجهز شده که تامین برق آن را به شیوه‌ای ایمن و مطمئن ممکن می‌سازد.
طراحی این منبع سوخت جدید برای مارس ۲۰۲۰ توسط دو شرکت Aerojet Rocketdyne  و  Teledyne صورت گرفته است.
این نیروگاه تولیدکننده رادیوایزوتوپ ترموالکتریک چندمنظوره، ۱۲۵ وات برق در اختیار مریخ نورد ناسا می‌گذارد تا بتواند موتورهای خود را روشن نگه دارد و همچنین انرژی مورد نیاز سیستم‌های مختلف خود را تامین کند.
از این طریق گرمای مورد نیاز برای گرم نگهداشتن مریخ نورد در شب‌های بسیار سرد مریخ نیز فراهم می‌شود. مزیت دیگر استفاده از نیروگاه هسته‌ای برای تامین برق مریخ‌نورد ناسا این است که در صورت وقوع توفان‌های شدید شن در مریخ که بعضا تا چند ماه به طول می‌انجامد، مشکلی در زمینه تولید برق برای استفاده آن وجود نخواهد داشت. بسیاری از تولیدات دیگر ناسا برای تامین برق از صفحات خورشیدی استفاده می‌کنند که در صورت وقوع توفان شن در سطح مریخ کارآیی خود را از دست می‌دهند.
مریخ‌نورد ۲۰۲۰ مانند مریخ‌نورد فعلی ناسا یعنی کیوریسیتی (Curiosity) یک ربات شش چرخ هوشمند است که ابعاد آن حدود ۴ متر در ۴متر بوده و وظیفه اولیه آن بررسی نقاطی از کره مریخ است که زمانی قابل سکونت بوده‌اند. در جریان این بررسی‌ها مقداری از خاک و سنگ‌ها و صخره‌های مریخ جمع‌آوری شده و بر روی آن‌ها بررسی‌هایی انجام می‌شود تا اعزام سفینه‌های سرنشین‌دار به کره مریخ در آینده با سهولت بیشتری صورت بگیرد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10722
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها