استارت‌آپ راکت‌لب پرتاب‌های تجاری خود را شروع می‌کند

0 534

استارتاپ آمریکایی-نیوزلندی پرتاب ماهواره بر راکت لب اعلام کرد که دو پرتاب را در ماه های نوامبر و دسامبر و ظرف چند هفته و در کمتر از دو ماه انجام خواهد داد. هر دو ماموریت از پایگاه فضایی شرکت مستقر در نیوزلند پرتاب خواهند شد.

این یک برنامه جاه‌طلبانه برای این شرکت است، چرا که قبلا ماموریت‌های آزمایشی موفقیت‌آمیزی را برای توسعه ماهواره‌بر ۱۷ متری خود با نام الکترون (Electron) انجام داده است، اما این اولین مأموریت تجاری آن خواهد بود به همین دلیل راکت‌لب نام اولین پرتاب در ماه نوامبر را بیزنس تایم (Business Time) یا «وقت کسب و کار» نام گذاشته است. پرتاب دوم هم که بعد از مدت کوتاهی در ماه دسامبر انجام خواهد شد، تحت عنوان ELaNA-XIX معرفی شده است.

پرتاب بیزنس تایم ابتدا برای ماه آوریل برنامه‌ریزی شده بود که تا ماه ژوئن به تعویق افتاد و باز هم انجام نشد. این پرتاب به علت نقص در یک کنترل‌کننده موتور که اکنون اصلاح و آزمایش شده است، به تعویق می‌افتاد.

اولین پرتاب آزمایشی الکترون در ماه مه 2017 انجام شده بود که در آن پرتاب، ماهواره‌بر به مدار مورد نظر نرسید و به دلیل مشکلاتی در تجهیزات تله‌متری، ماموریت با شکست همراه بود؛ اما در پرتاب دوم مشکلی به‌وجود نیامده بود. با وجود آزمایشی بودن پرتاب دوم، طی آن سه ماهواره کوچک تجاری توسط الکترون به فضا پرتاب شدند. این سه ماهواره عبارتند از دو ماهواره هواشناسی و ناوبری کشتی با نام لمور-2 (Lemur-2) متعلق به شرکت آمریکایی اسپایر گلوبال (Spire Global) و یک ماهواره سنجشی Dove متعلق به شرکت پلنت (Planet Labs). این سه ماهواره مکعبی به منظومه‌های ماهواره‌ای شرکت‌های مربوطه اضافه شدند.

پیتر بک، مدیرعامل راکت لب، می‌گوید: «اجرای این برنامه به علت برنامه تولید سریع با کمک فناوری چاپ سه بعدی، امکان‌پذیر است. امسال تیم ما بر افزایش تولید متمرکز شد تا ماهواره‌برهای سه‌مرحله‌ای را با سرعت یک پرتاب در هر ماه به فضا بفرستد. اکنون که به این میزان تولید رسیده‌ایم، تلاش می‌کنیم که تا پایان سال جاری (۲۰۱۸) این دو پرتاب را انجام دهیم و هماهنگی خود را برای سال ۲۰۱۹افزایش دهیم. بنابراین راکت لب تا پایان سال ۲۰۱۸ روزهای پرکار و شلوغی را پیش رو خواهد داشت.» مرحله اول ماهواره‌بر الکترون از 9 موتور رادرفورد (Rutherford engine) تشکیل شده که تماما به روش چاپ سه‌بعدی تولید شده‌اند و بدین ترتیب طی تنها سه روز قابل تولید هستند. 

راکت‌لب در حال ساخت یک سایت پرتاب در آمریکا به نام “Launch Complex 2” است. شرکت راکت‌لب تا پایان سال گذشته میلادی 148 میلیون دلار جذب سرمایه داشته و با جذب 75 میلیون دلار سرمایه‌ی دیگر قصد دارد ظرفیت تولید ماهواره‌بر خود را برای پاسخگویی به مشتریانش  از جمله ناسا و شرکت مون اکسپرس (Moon Express) افزایش دهد. تلاش‌های شرکت راکت‌لب زیر سایه فعالیت‌های یک رقیب قدرتمند آمریکایی به نام استارت‌آپ وکتور (Vector) صورت می‌پذیرد که در حال توسعه و استفاده از دو ماهواره‌بر کوچک خود به نام‌های وکتور-آر (Vector-R) و وکتور-اچ (Vector-H) می‌باشد.

ماهواره‌بر الکترون برای پرتاب کردن ماهواره‌های کوچک با وزن کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم به مدار پایینی زمین (LEO) با هزینه حدود ۴.۹ میلیون دلار ساخته‌شده است. این ماهواره‌بر را می‌توان رقیب نوع سنگین ماهواره‌برهای شرکت وکتور یعنی وکتور-اچ دانست که می‌تواند ۱۶۰ کیلوگرم را به همان مدار اما با هزینه‌ای معادل  ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون دلار حمل نماید. این در حالی است که نوع سبک ماهواره‌برهای وکتور تحت عنوان وکتور-آر ۶۵ کیلوگرم محموله را با هزینه‌ای معادل ۲ تا ۳ میلیون دلار به مدار پایینی زمین میفرستد اما شرکت راکت‌لب گزینه‌ای برای این کار در اختیار ندارد.

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10713
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها