1397/05/20

تصاویر فضایی برتر در هفته گذشته

پایگاه خبری اسپیس، منتخبی از تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.
تصاویر فضایی برتر در هفته گذشته

پایگاه خبری اسپیس، منتخبی از تصاویر فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

طوفان شن عظیم صحرای بزرگ آفریقا

تصاویر فضایی برتر در هفته گذشته

ریکی آرنولد (Ricky Arnold)، فضانورد ناسا، در تصویر اخیری که در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از بالای زمین در ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت کرده است، طوفان شن عظیم در سراسر صحرای بزرگ آفریقا که یکی از بزرگترین بیابان‌های جهان است نشان داد. پس از آنکه آرنولد این تصویر را منتشر کرد، دنبال کنندگان وی در شبکه اجتماعی توییتر به او در شناسایی محل دقیق این طوفان شن کمک کردند. ظاهرا این طوفان شن در مرز میان کشور الجزایر و جمهوری مالی رخ داده بود.

سیارک ایتوکاوا

تصاویر فضایی برتر در هفته گذشته
در زیر میکروسکوپ، این قطعه کوچک سیارک، مانند موی انسان به نظر می‌رسد. فضاپیمای بدون سرنشین هایابوسا (Hayabusa) ژاپن این نمونه از سیارک ایتوکاوا را در سال ۲۰۰۵ برای نمونه‌برداری و مطالعه جمع آوری کرد و آن را در سال ۲۰۱۰ به زمین بازگرداند. هایابوسا تاکنون حدود ۱۵۰۰ قطعه کوچک همانند این سیارک را برای مطالعه و نمونه‌برداری جمع آوری کرده است.

پرتره زحل و پنج قمرش

تصاویر فضایی برتر در هفته گذشته

ناسا تصویری از زحل و پنج قمرش که توسط فضاپیمای کاسینی (Cassini) ناسا به ثبت رسیده است، منتشر کرد. در این تصویر ۵ قمر سیاره زحل مشاهده می‌شوند. در این تصویر قمر "جانوس" (Janus)در قسمت چپ تصویر قابل مشاهده است. این قمر در سال ۱۹۶۶ میلادی کشف شد. فاصله این قمر تا زحل ۱۷۹ کیلومتر است.
پاندورا ( Pandora)که قمر داخلی زحل است، در سال ۱۹۸۵ میلادی کشف شد و در فاصله ۸۱ کیلومتری از زحل است و در حلقه  "F" زحل قرار دارد.
انسلادوس ( Enceladus)که ششمین قمر بزرگ زحل است، در سال ۱۷۸۹ میلادی کشف شد و در مرکز تصویر قرار دارد. فاصله این قمر تا زحل ۵۰۴ کیلومتر است.
قمر رئا( Rhea) که دومین قمر بزرگ زحل است، در سمت راست تصویر مشاهده می‌شود. این قمر نهمین ماه بزرگ منظومه شمسی است و در سال۱۶۷۲ میلادی کشف شد. فاصله این قمر تا زحل نیز هزار و ۵۲۸ کیلومتر است.
قمر پنجم هم که در سمت چپ قمر "رئا" است،"میماس"( Mimas) نام دارد و در فاصله ۳۹۶ کیلومتری از زحل قرار دارد. این قمر کوچکترین جرم شناخته شده در منظومه شمسی است.

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن از ایستگاه فضایی بین المللی

تصاویر فضایی برتر در هفته گذشته

الکساندر گرست (Alexander Gerst) فضانورد آلمانی آژانس فضایی اروپا از طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن تصویری را در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۸از ایستگاه فضایی بین‌المللی ثبت کرد.

برخورد دو شهاب‌سنگ با ماه

تصاویر فضایی برتر در هفته گذشته

به‌تازگی دو شهاب سنگ به همسایه آسمانی ما برخورد کرده اند و تلسکوپ پیشرفته اسپانیا نیز تصویر برخورد این دو شهاب‌سنگ به سطح کره ماه را ثبت کرده است. پژوهشگران می‌گویند اگرچه این نورها از زمین دیده شده‌اند، اما شهاب‌سنگ‌ها که قطعاتی جدا شده از بارش شهابی میان‌تابستانی Alpha Capricornids بوده‌اند، احتمالا تنها به اندازه یک گردو بوده‌اند. آژانس فضایی اروپا طی بیانیه‌ای گفت: ماه در حالی که از دنباله غبارآلود یک دنباله‌دار (Comet169P/NEAT) گذر می‌کرده، دچار این برخوردها شده است.

عکس و فیلم و اینفوگرافیک |