1397/05/21

آسمان پر ستارۀ ماکیان

ستاره غول‌پیکر گاما ماکیان در مرکز صلیب شمالی (دسته ستارگان معروف در صورت فلکی ماکیان) واقع شده است. این ستاره که صدر نام‌گذاری شده یک ستارۀ درخشان است که در مرکز این آسمان حیرت‌آور واقع شده و ترکیبی از ستارگان، ابرهای غباری و سحابی درخشان را در امتداد صفحه کهکشان راه شیری، نشان می دهد. این میدان دید...
آسمان پر ستارۀ ماکیان

این میدان دید تقریبأ ۴ درجه در آسمان (هشت ماه کامل) وسعت دارد و شامل سحابی نشری IC 1318 و خوشه ستاره‌ای باز NGC 6910 است. در سمت چپ ِ ستاره گاما ماکیان، دو بال کیهانی درخشان وجود دارد که با یک خط غباری تیره و طولانی جدا شده‌اند. IC 1318 نام معروفی است که برای سحابی پروانه انتخاب شده است. در بالا و سمت چپ گاما ماکیان گروهی از ستارگان جوانِ NGC 6910 قرار دارند. مشاهدات نشان می دهد که ستارۀ گاما ماکیان تقریبا ۱۸۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، در حالیکه اجرام کیهانی IC 1318 و NGC 6910 حدود ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال نوری فاصله دارند.

منبع: بیگ بنگ