1397/05/15

بزرگترین روح جهان در فضا

تلسکوپ فضایی اسپیتزر ( Spitzer) به‌تازگی عکس جدیدی به ثبت رسانده است که نشان‌‌دهنده بقایای یک ستاره منفجر شده یا ابرنواختر ( supernova) است.
بزرگترین روح جهان در فضا

پرجرم‌ترین ستاره‌های عالم، زندگی خود را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر به پایان می‌برند. یک ابرنواختر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در حال مرگ شروع به خاموش شدن می‌کند. آن‌گاه به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می‌کند و در پس خود یک هستهٔ کوچک نوترونی به جای می‌گذارد.
این ابرنواختر که در تصویر مشاهده می‌شود، باقی مانده بزرگترین ابرنواختر در راه شیری در فاصله ۱۵۰ سال نوری است و یکی از قدیمی‌ترین انفجارها است.
ناسا این تصویر را به شکل یک روح تشبیه کرده است.
اخترشناسان تخمین زده‌اند که انفجار اصلی ممکن است ۸۰ هزار سال تا یک میلیون سال گذشته اتفاق افتاده باشد.
تلسکوپ فضایی اسپیتزر( Spitzer) یکی از چهار تلسکوپ مهم ناسا است.
به گفته ناسا، دیگر تلسکوپ‌های مهم این آژانس تلسکوپ هابل( Hubble Space Telescope )، تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا (Chandra X-ray Observatory) و رصدخانه پرتوی گامای کامپتون ( Compton Gamma-Ray Observatory) هستند.
در ۲۵ آگوست سال جاری، تلسکوپ فضایی اسپیتزر ۱۵ سالگی خود را جشن خواهد گرفت. این درحالی است که این تلسکوپ برای فعالیت پنج ساله در فضا، طراحی و ساخته شده بود.
این تلسکوپ فضا را با نور مادون قرمز رصد می‌کند و ما را در فهم بهتر کیهان کمک می‌کند.

لزوم حمایت مردم، مسئولین و مراکز استانی از پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز

در دیدار رئیس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز با نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز در استان بر لزوم حمایت مردم، مسئولین و مراکز استانی از پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز تاکید شد. نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این پژوهشکده گفت: «نه تنها مردم استان بلکه برخی از مسئولین و مدیران اجرایی نیز از این ظرفیت در استان بی اطلاع هستند.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم خاطرنشان کرد: «انتظار می‌رود مدیران این مجموعه با حضور در جلسات شورای اداری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود را تبیین و نسبت به معرفی دقیق آن اقدام کنند.» رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز نیز در این دیدار از این مجموعه به عنوان یکی از قطب‌های حوزه فضایی کشور نام برد و گفت: «پژوهشکده رانشگرهای فضایی به‌عنوان قطب فناوری فضایی و فناوری‌های های تک در شمال غرب کشور است.» حسن رضائی حقیقت اظهار کرد: «در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه فضا در کشور صورت گرفته است و بخشی از این سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی بوده است.» وی ادامه داد: «پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز یکی از پنج پژوهشکده فضایی مهم پژوهشگاه فضایی ایران در کشور بوده و علاوه بر این پژوهشکده که در استان آذربایجان شرقی فعالیت دارد سه پژوهشکده استانی دیگر نیز در اصفهان، فارس و البرز فعال می‌باشند.» وی خاطرنشان کرد: «امروز در سطح جهانی حوزه فضا به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است و در آینده کشورهایی حرف برای گفتن خواهند داشت که بتوانند در حوزه فضا تاثیرگذار باشند.» رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز ادامه داد: «در حوزه فضا گام‌های بسیار خوبی در این سال‌ها برداشته شده است فاصله‌ای که ما در طی چندسال طی کردیم بسیار مطلوب بوده است و حتی خبیث‌ترین دشمنان کشور ما به موفقیت‌های کسب شده در حوزه فضا اقرار می‌کنند.»