سیاره ای تنها در همسایگی منظومه شمسی

محققان یک سیاره بزرگ سرکش را در نزدیکی منظومه شمسی شناسایی کردند که دارای میدان مغناطیسی بسیار قوی بوده و به هیچ جرم دیگری متصل نیست.
این سیاره در فاصله ۲۰ سال نوری از زمین قرار دارد و جرم آن ۱۲.۷ برابر جرم مشتری است. این سیاره با توجه به جرم بسیار زیاد آن در مرز بین سیاره و ستاره کوتوله قهوه‌ای قرار دارد و امکان مطالعه و درک بهتر پدیده‌های مغناطیسی ستاره‌ها و سیارات را فراهم می‌کند.
این سیاره که SIMP J01365663+0933473 نام دارد در بین مجموعه‌ای از ستاره‌های جدید کشف شده و عمر آن تنها ۲۰۰ میلیون سال است. با وجود این که جرم آن ۱۲.۷ برابر مشتری است قطر آن تنها ۱.۲۲ برابر این سیاره است. دمای سطح این سیاره به ۸۲۵ درجه سانتیگراد می‌رسد که در مقایسه با خورشید، نسبتا سرد است.
با وجود این شدت میدان مغناطیسی این سیاره ۲۰۰ برابر شدت میدان مغناطیسی مشتری است و مطالعه آن درک بهتری از عملکرد مکانیزم‌های مغناطیسی در سیارات خارج از منظومه شمسی به دست می‌دهد. به اعتقاد محققان این مکانیزم‌ها در ستاره‌های کوتوله قهوه‌ای، سیارات عظیم گازی و سیارات سنگی نیز کارکرد مشابهی دارند.
یک ستاره کوتوله قهوه‌ای جرمی فضایی است که برای ایجاد فرآیند هم‌جوشی هیدروژنی که عامل اصلی انرژی ستاره‌ها محسوب می‌شود، بسیار کوچک است اما می‌تواند هم‌جوشی دتریم را ایجاد کند که فرآیندی با دمای پایین‌تر بوده و برای بقای ستاره‌های تازه تشکیل شده ضروری است.

منبع خبرگزاری ایرنا