1397/05/15

کپلر بیدار شد

ناسا اعلام کرده است که تلسکوپ فضایی کپلر که حدود ۷۰ درصد از ۳۸۰۰ سیاره فراخورشیدی شناخته شده را تا به امروز کشف کرده است، طبق برنامه در تاریخ ۲ اوت از خواب زمستانی چهار هفته‌ای بیدار شده و سوم اوت با زمین ارتباط برقرار کرده است.
کپلر بیدار شد

کپلر در تلاش برای صرفه‌جویی در سوخت که اکنون بسیار کم است، به خواب فرستاده شده بود.
اعضای گروه مأموریت می‌خواستند مطمئن شوند که این فضاپیما برای چرخش آنتن خود به سوی زمین و تخلیه و ارسال داده‌ها، انرژی کافی داشته باشد.
این شکارچی فضایی ناسا، اطلاعات خود را از طریق شبکه فضای عمیق آژانس (DSN) که یک سیستم شامل دیش‌های مستقر در سراسر جهان است، به کنترل‌کنندگان ماموریت ارسال می‌کند.
مقامات ناسا گفتند که آخرین پنجره سیستم DSN اختصاص یافته "کپلر" که در حال چرخش به دور خورشید است، روز گذشته باز شد.
مأموریت ۶۰۰ میلیارد دلاری کپلر در ماه مارس ۲۰۰۹ با هدف کمک به شناخت سیاره‌های مشابه با زمین در سراسر کهکشان راه شیری راه‌اندازی شد.
در نهایت هم موفق به شکار ۳۸۰۰ سیاره با احتمال وجود حیات و بررسی برخی از آنها شد.
کپلر طی مأموریت خود، به طور پیوسته ۱۵۰ هزار ستاره را زیر نظر گرفت و داده‌هایی را جمع‌آوری کرد که منجر به شناسایی بیش از ۲۳۰۰ سیاره فراخورشیدی تایید شده شد.
این مشاهدات در ماه مه ۲۰۱۳، هنگامی که دومین چرخ از چهار چرخ واکنشی نگه‌داری و جهت‌گیری کپلر نتوانست کار خود را انجام دهد، متوقف شد که موجب شد توانایی اشاره دقیق فضاپیما از بین برود.
اما تیم ماموریت راهی برای تثبیت کپلر با استفاده از فشار نور خورشید کشف کرد و در سال ۲۰۱۴، ناسا یک ماموریت گسترده با نام K2 را شروع کرد که طی آن، کپلر بسیاری از پدیده‌های کیهانی را در یک دوره ۸۰ روزه رصد کرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ضمن اینکه این ماموریت منجر به شناسایی ۳۲۳ سیاره فراخورشیدی نیز شد.
کپلر تاکنون در طول مرحله ماموریت K۲ ، ۱۸ دوره(کمپین) را به پایان رسانده است.
اگر سوخت کافی بعد از تحویل داده‌ها که در حال حاضر در حال انجام است، باقی بماند، کمپین نوزدهم، روز دوشنبه (۶ اوت) آغاز خواهد شد.