1397/05/14

واکنش ایلان ماسک به ادعای عدم امکان سکونت انسان در مریخ

مطالعات انجام‌شده توسط ناسا، امکان زندگی در مریخ (مانند زمین) را غیرممکن دانسته و همه سناریوهای ممکن برای این کار را رد می‌کند؛ بااین‌حال ایلان ماسک (Elon musk) نظر دیگری دارد. تجزیه‌وتحلیل ۲۰ ساله ناسا بر اساس اطلاعات فضاپیماها، امکان نقل‌مکان به مریخ را رد می‌کند. این مطالعه بر این عقیده است که در...
واکنش ایلان ماسک به ادعای عدم امکان سکونت انسان در مریخ

این مطالعه بر این عقیده است که در مریخ میزان کافی از کربن دی‌اکسید برای ایجاد اتمسفر مناسبی که بتواند شرایط زندگی را فراهم کند، وجود ندارد.
گروهی از دانشمندان که در این تحلیل کار می‌کردند گفتند که میزان کربن دی‌اکسید در این سیاره برای تولید آب مایع روی سطح آن، به‌اندازه کافی ضخیم نیست.
این گروه تمام سناریوهای ممکن برای انتشار کافی CO۲ در مریخ را محاسبه کرد، اما منجر به این نتیجه‌گیری شد که در حال حاضر هیچ فناوری مناسبی در زمین وجود ندارد که این نقل‌مکان را ممکن کند.
اما ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت فضایی اسپیس ایکس (SpaceX) با این عقیده مخالف است. وی در یک توییت گفته که مریخ دارای مقدار زیادی CO۲ است و تنها به یک هم‌جوشی مصنوعی یا طبیعی برای آزادی مقدار کافی از آن نیاز است.
قابل سکونت کردن مریخ با فناوری‌های امروزه امکان‌پذیر نیست
مطالعه پژوهشگران ناسا  نشان می‌دهد دانشمندان مقدار مواد معدنی کربنی و حضور CO۲ در یخ قطبی را با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده از فضاپیماهای مدارگرد و مریخ‌نورد ناسا بررسی کردند. آن‌ها همچنین داده‌های مربوط به اینکه چرا زندگی باستانی در سیاره مریخ زنده نمانده است را هم تحلیل کردند.
دانشمندان دریافتند که مریخ دارای آب‌یخ کافی است که می‌تواند بخار آب ایجاد کند، اما دمای پایین، از تبخیر آب یخ و تولید CO۲ جلوگیری می‌کند.
آزادسازی کلروفلوئوروکربن‌ها یا سایر ترکیبات فلوئور ممکن است دمای جو را افزایش دهد، اما این امر نیاز به فرآیند تولید صنعتی در مقیاس وسیع دارد که در حال حاضر غیرممکن است.
این مطالعه نشان داد که فشار اتمسفر در مریخ کمتر از یک درصد فشار جو زمین(۰.۶ درصد نسبت به زمین) است، درحالی‌که افزایش دما در مریخ نیازمند یک فشار جوی مشابه با زمین است.
در مریخ یک منبع قابل دسترس CO۲ وجود دارد که در یخ‌های قطبی یافت می‌شود. می‌توان از مواد منفجره برای تبخیر آن و جذب بیشتر تابش خورشیدی برای افزایش درجه حرارت مریخ استفاده کرد. بااین‌حال، این روند، فشار جو مریخ را تنها دو یا ۱.۲ درصد زمین می‌کند.
نقل مکان به مریخ با فنّاوری‌های امروزه امکان‌پذیر نیست
ماسک بر این عقید است که خاک مریخ دارای مقدار زیادی از کربن دی‌اکسید است که می‌تواند پس از حرارت دادن با استفاده از هم‌جوشی مصنوعی یا طبیعی آزاد شود.
درواقع وی می‌گوید که این روند می‌تواند تقریباً هرگونه جرم سنگی بزرگ در هستی را قابل سکونت کند. مدیرعامل اسپیس ایکس اعتقاد دارد که کربن دی‌اکسید زیادی در طول زمان در سنگ‌های مریخ به‌جامانده است.
وی درگذشته هم پیشنهاد کرده بود که مریخ را با بمب‌های هسته‌ای منفجر کنند تا CO۲ کافی تولید شود چراکه این کار این سیاره را قابل سکونت خواهد کرد.
اما مقاله ناسا میزان CO۲ موجود در خاک مریخ را نیز در نظر گرفته است. دانشمندان همچنین به حرارت دادن خاک برای آزاد کردن گاز موردنیاز فکر کرده‌اند، اما همچنان با این مسئله که چگونه فشار اتمسفر مریخ می‌تواند به سطح مشابهی با زمین برسد، روبرو هستند.
این مطالعه همچنین به کربن موجود در ذخایر معدنی توجه داشته است، اما حفر آن‌ها نیاز به فشار اتمسفر نزدیک به زمین دارد. این مسئله، احتمال حفر مریخ تا عمق حدود ۹۰ متری را برای آزاد کردن CO۲ که نزدیک به سطح خاک مریخ است، رد می‌کند.
همچنین امکان این نیز هست که اجازه دهند جو مریخ به‌صورت طبیعی از فعالیت‌های ژئولوژیک تقویت شود که این روند حدود ۱۰ میلیون سال طول خواهد کشید.
این گروه حتی امکان تغییر مسیر دنباله‌دارها و سیارک‌ها را برای برخورد با مریخ محاسبه کرده است. این کار هم نیازمند هزاران سیارک و دنباله‌دار است که بسیار غیرعملی است.
بروس جاکوسکی از دانشگاه کلرادو که نویسنده اصلی این مطالعه است، گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که CO۲ به‌اندازه کافی در مریخ وجود ندارد تا باعث گرم شدن کافی گلخانه‌ای شود و گازهای لازم را برای قرار گرفتن در جو آزاد کند.»
وی افزود: «علاوه بر این، اکثر گاز کربن دی‌اکسید موجود در مریخ قابل‌دسترسی نیست و به‌راحتی هم نمی‌توان آن را آزاد کرد.»
وی در پایان نتیجه‌گیری کرد که نقل‌مکان به مریخ با فنّاوری‌های امروزه امکان‌پذیر نیست.