امارات در بازسازی بایکونور مشارکت می کند

0 1,140

سیروس برزو: در چند روز گذشته فعالیت‌های مرکز فضایی امارات مورد توجه رسانه‌های همگانی در روسیه بوده است. ورود یک هیئت اماراتی شامل نمایندگان مرکز فضایی محمد بن راشد و ۹ نامزد برای پروازهای فضایی, اعلام آغاز آموزش دو شهروند اماراتی برای سفر یکی از آن‌ها به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS), آغاز همکاری‌های مشترک روسیه و امارات برای برنامه‌های طولانی‌مدت مشترک سرنشیندار به ایستگاه فضایی بین المللی می‌دهد.

خبر پرواز‌های بیش از یک ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط فضانوردان اماراتی, از مطالب جنجالی همین دو سه روز اخیر است و حالا از دیمیتری راگوزین، رئیس سازمان فضایی روسیه (Roscosmos)، نقل قول می شود که امارات مایل است در بازسازی بایکونور سرمایه گذاری کند. راگوزین طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: «در ملاقات با شیخ محمد و به دنبال ابراز علاقه مقامات اماراتی به همکاری در زمینه فن‌آوری‌های پیشرفته, به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم با آن‌ها درایجاد یک طرح کسب‌و‌کار مشترک برای بازسازی بیشتر و بهره‌برداری از بایکونور به‌ویژه سکوی پرتاب موسوم به گاگارین که محل اصلی پرتاب‌های سرنشیندار روسیه به‌شمار می‌رود همکاری کنیم.» راگوزین احتمال وجود شرکای خارجی دیگر به جز امارات را هم رد نکرد.  
پیش از این، راگوزین گفته بود که سکوی پرتاب گاگارین تنها تا پایان سال ۲۰۱۹ فعال خواهد بود و بر اساس برنامه تنظیمی از سوی روسکاسموس قرار است با امکانات جدید تعمیر و به روز سازی شود تا برای پرتاب ماهواره‌بر سایوز-2.1آ (Soyuz1.2A) قابل استفاده باشد.
پرواز نخستین فضانورد امارات به ایستگاه فضایی بین المللی برای ۵ آوریل ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده و ۱۰ هفته ادامه خواهد داشت. این سفر به همراه الگ اسکریپوچکا (Oleg Skripochka)، از روسکاسموس، کریستینا هاموک- کوچ (Christina Hammock-Koch) بر عرشه ناو سایوز ام.اس-۱۲(Soyuz MS-12) انجام خواهد شد. فضانورد اماراتی در ۱۵ آوریل با سرنشینان سفینه سایوز ام. اس-۱۰ (Soyuz MS-10) به زمین بر می‌گردد.
طبق خبر منتشر شده توسط بخش مطبوعاتی روسکاسموس, از میان ۹ شهروند اماراتی که هم اکنون در مرکز آموزش فضانوردان روسیه به‌سر می‌برند, دو نفر انتخاب خواهند شد که بعد از دیدن دوره آموزشی غیرمتعارف کوتاه مدت, یکی از آن‌ها به فضا سفر خواهد کرد. گرچه این پرواز بیشتر جنبه گردشگری و نمایشی دارد تا یک سفر علمی اما اخبار غیر‌رسمی نشان می‌دهد که اماراتی‌ها قرارداد سنگینی را با روس‌ها بسته‌اند که در آینده فضانوردان بیشتری از این کشور به ایستگاه فضایی بین المللی بفرستند و حتی طول مدت پرواز‌ها هم به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت و به یک تا دو ماه خواهد رسید.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10662
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها