با پروژه جدید ناسا، سطح‌نورد خودتان را بسازید!

0 253

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، پروژه‌ای ارائه داده است که به کاربران در ساخت سطح‌نورد دلخواه کمک می‌کند.
پس از فرود مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) روی مریخ، آزمایشگاه پیش‌رانش جت یا جی‌پی‌ال (JPL) ناسا تصمیم گرفت وسیله‌ای کوچکتر و با پیچیدگی کمتر ابداع کند که بتوان از آن برای اهداف آموزشی استفاده کرد.
در پی این تصمیم‌گیری، مهندسان جی‌پی‌ال، سطح‌نورد جدیدی موسوم به راو.ای (ROV-E) ابداع کردند که دانش‌آموزان بتوانند به راحتی قطعات آن را سوار کنند. این فناوری جدید، برای نشان دادن اصول تحرک سطح‌نورد در کلاس‌ها، موزه‌ها و مدارس کاربرد داشت اما با این که این سطح‌نورد نسبت به سطح‌نورد مریخ، پیچیدگی و هزینه کمتری داشت، هنوز برای پروژه‌های کلاسی، بسیار پیچیده و پرهزینه بود؛ بنابراین مهندسان جی‌پی‌ال تصمیم گرفتند راه دیگری پیدا کنند.
راه حال آن‌ها برای این مشکل، پروژه سطح نورد متن باز (Open Source Rover) بود. این پروژه، مجموعه برنامه‌هایی است که اجزایی مشابه مریخ‌نورد کنجکاوی دارد اما ساده‌تر و با ابزارهای موجود، قابل ساخت است. در رباتیک متن باز (OSR)، از سخت‌افزار متن باز آزاد و نرم‌افزار متن باز استفاده می‌شود که بلوپرینت‌ها، طرح‌واره‌ها و کدهای منبع را ارائه می‌دهند. این اصطلاح، به آن معنی است که می‌توان سخت‌افزار را به سادگی و از طریق قطعات و ابزارهای در دسترس، ساخت.


این پروژه، نسخه کوچکتری از مریخ‌نورد کنجکاوی محسوب می‌شود. جی‌پی‌ال، اطلاعات لازم برای طراحی سطح‌نورد را در سرویس گیت‌هاب (GitHub) گذاشته است تا همه بتوانند به راحتی دستورالعمل‌های اساسی و برنامه‌های آزمایشی را برای ساخت سطح‌نورد خودشان دانلود کنند.
تام سادرستورم (Tom Soderstrom)، مدیر ارشد فناوری جی‌پی‌ال، گفت: «من امیدوارم که فرصت ساخت این سطح‌نورد در دبیرستان‌ها فراهم شود. ما تمایل داریم این طرح را در جامعه اجرا کنیم و موانعی که در راه کسب تجربه نسل جوان قرار دارند، از بین ببریم.»
میک کاکس (Mik Cox)، مدیر این پروژه، گفت: «امیدوارم با اجرای این طرح، امکان ساخت سطح‌نورد برای همه فراهم شود.»
در صفحه گیت‌هاب آمده است: «ساخت سطح‌نورد براساس این پروژه، به آشنایی و سطح مهارت کاربران بستگی دارد.
با توجه به این که جی‌پی‌ال اشاره کرده که برای ساخت این فرآیند و دستورالعمل‌ها با مدارس کار می‌کند، اگر در مورد موشک، تخصص داشته باشید، نتیجه دو برابر بهتر خواهد بود.»
برنامه‌های این طرح، انعطاف‌پذیر هستند. کاربر می‌تواند اپلیکیشن‌های لازم را دانلود کند. پس از اتصال بار مفید و حسگرها، امکان اصلاح و تغییر حرکات نیز فراهم می‌شود.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10656
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها