1397/05/15

سحابی عنبیه در میان غبار

کدام گل آبی در این میدان غبارآلود بین ستاره‌ای رشد می‌کند؟ سحابی عنبیه. رنگ آبی حیرت‌آور این سحابی در نتیجه انعکاس نور ستارۀ درخشان SAO 19158 از یک توده متراکم غبار تیره ایجاد شده است. نه تنها این ستاره خودش غالبأ آبی است، بلکه نور آبی ناشی از این ستاره در غبار نیز منعکس می شود – همان اثری که آسمان...
سحابی عنبیه در میان غبار

نه تنها این ستاره خودش غالبأ آبی است، بلکه نور آبی ناشی از این ستاره در غبار نیز منعکس می شود – همان اثری که آسمان زمین را آبی می‌کند. بخشی از رنگ قهوه‌ای غبار از درخشندگی نوری ناشی می‌شود – غباری که تابش فرابنفش را به نور قرمز تبدیل می‌کند. سحابی عنبیه که NGC 7023 نامیده می‌شود عمدتأ به دلیل شیوع غیرعادی هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) مولکول‌های پیچیده‌ای که در حین سوختن آتش چوب بر روی زمین نیز آزاد می‌شوند، نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد. سحابی عنبیه که در این تصویر مشاهده می‌شود در فاصلۀ تقریبی ۱۳۰۰ سال نوری از زمین واقع شده و با یک تلسکوپ کوچک نیز در جهت صورت فلکی قیفاووس دیده می شود.

منبع: بیگ بنگ