1397/05/10

کهکشان زنده‌ای که محل تولد ستاره‌ها است

ناسا تصویری از کهکشان NGC ۶۷۴۴ منتشر کرد که توسط تلسکوپ هابل به ثبت رسیده است. این کهکشان هنوز هم فعال است. ناسا تصویری از یک کهکشان مارپیچی منتشر کرد که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است. این کهکشان که موسوم به NGC ۶۷۴۴ است، ۳۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.
کهکشان زنده‌ای که محل تولد ستاره‌ها است

ناسا تصویری از کهکشان  NGC ۶۷۴۴ منتشر کرد که توسط تلسکوپ هابل به ثبت رسیده است. این کهکشان هنوز هم فعال است.
این کهکشان، به راه شیری بسیار شباهت دارد. به عنوان مثال در مرکز آن، مملو از ستاره‌های زرد رنگ است.
با فاصله گرفتن از مرکزکهکشان، غبارهای کهکشان در سایه صورتی و آبی رنگ مشاهده می‌شود.
این غبارهای آبی رنگ مملو از خوشه‌های ستاره‌های جوان است.
غبارهای صورتی رنگ نیز محل تشکیل ستاره‌های فعال است. این نشان می‌دهد که این کهکشان هنوز هم بسیار پویا است.
در سال ۲۰۰۵ میلادی، یک ابرنواختر (supernova) به نام ۲۰۰۵at، در کهکشان NGC ۶۷۴۴ کشف شد که فرضیاتی مبنی بر "زنده بودن این کهکشان را بر سر زبان‌ها آورد.
گفتنی است، کهکشان NGC ۶۷۴۴درسال ۱۸۲۶ میلادی، توسط یک ستاره شناس انگلیسی به نام جیمز دانلوپ (James Dunlop) کشف شد.