1397/05/10

کهکشان زنده‌ای که محل تولد ستاره‌ها است

ناسا تصویری از کهکشان NGC ۶۷۴۴ منتشر کرد که توسط تلسکوپ هابل به ثبت رسیده است. این کهکشان هنوز هم فعال است. ناسا تصویری از یک کهکشان مارپیچی منتشر کرد که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده است. این کهکشان که موسوم به NGC ۶۷۴۴ است، ۳۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.
کهکشان زنده‌ای که محل تولد ستاره‌ها است

ناسا تصویری از کهکشان  NGC ۶۷۴۴ منتشر کرد که توسط تلسکوپ هابل به ثبت رسیده است. این کهکشان هنوز هم فعال است.
این کهکشان، به راه شیری بسیار شباهت دارد. به عنوان مثال در مرکز آن، مملو از ستاره‌های زرد رنگ است.
با فاصله گرفتن از مرکزکهکشان، غبارهای کهکشان در سایه صورتی و آبی رنگ مشاهده می‌شود.
این غبارهای آبی رنگ مملو از خوشه‌های ستاره‌های جوان است.
غبارهای صورتی رنگ نیز محل تشکیل ستاره‌های فعال است. این نشان می‌دهد که این کهکشان هنوز هم بسیار پویا است.
در سال ۲۰۰۵ میلادی، یک ابرنواختر (supernova) به نام ۲۰۰۵at، در کهکشان NGC ۶۷۴۴ کشف شد که فرضیاتی مبنی بر "زنده بودن این کهکشان را بر سر زبان‌ها آورد.
گفتنی است، کهکشان NGC ۶۷۴۴درسال ۱۸۲۶ میلادی، توسط یک ستاره شناس انگلیسی به نام جیمز دانلوپ (James Dunlop) کشف شد.

لزوم حمایت مردم، مسئولین و مراکز استانی از پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز

در دیدار رئیس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز با نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز در استان بر لزوم حمایت مردم، مسئولین و مراکز استانی از پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز تاکید شد. نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این پژوهشکده گفت: «نه تنها مردم استان بلکه برخی از مسئولین و مدیران اجرایی نیز از این ظرفیت در استان بی اطلاع هستند.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم خاطرنشان کرد: «انتظار می‌رود مدیران این مجموعه با حضور در جلسات شورای اداری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود را تبیین و نسبت به معرفی دقیق آن اقدام کنند.» رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز نیز در این دیدار از این مجموعه به عنوان یکی از قطب‌های حوزه فضایی کشور نام برد و گفت: «پژوهشکده رانشگرهای فضایی به‌عنوان قطب فناوری فضایی و فناوری‌های های تک در شمال غرب کشور است.» حسن رضائی حقیقت اظهار کرد: «در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزه فضا در کشور صورت گرفته است و بخشی از این سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی بوده است.» وی ادامه داد: «پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز یکی از پنج پژوهشکده فضایی مهم پژوهشگاه فضایی ایران در کشور بوده و علاوه بر این پژوهشکده که در استان آذربایجان شرقی فعالیت دارد سه پژوهشکده استانی دیگر نیز در اصفهان، فارس و البرز فعال می‌باشند.» وی خاطرنشان کرد: «امروز در سطح جهانی حوزه فضا به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است و در آینده کشورهایی حرف برای گفتن خواهند داشت که بتوانند در حوزه فضا تاثیرگذار باشند.» رییس پژوهشکده رانشگرهای فضایی تبریز ادامه داد: «در حوزه فضا گام‌های بسیار خوبی در این سال‌ها برداشته شده است فاصله‌ای که ما در طی چندسال طی کردیم بسیار مطلوب بوده است و حتی خبیث‌ترین دشمنان کشور ما به موفقیت‌های کسب شده در حوزه فضا اقرار می‌کنند.»