جوان‌ترین فضانورد جهان که بود؟

0 884

در حالی که دنیا هنوز از پرواز گاگارین (Yuri Gagarin) در شگفت بود رسانه‌های شوروی خبر پرتاب دومین فضانورد این کشور را اعلام کردند، اما تنها خبر این پرواز جهانیان را بهت زده نکرد بلکه سن فضانورد هم باعث تعجب شد. گرمان تیتف سرنشین سفینه وستک-۲ (Vostak-2) تنها ۲۵ سال سن داشت.
سفینه وستک-۲ در ساعت ۰۶:۰۰ روز ۶ اوت ۱۹۶۱ از پایگاهی به فضا پرتاب شد که در آن زمان رسانه‌های گروهی شوروی اطلاع روشنی از آن را اعلام نکردند.
گزارش خبرگزاری رسمی شوروی(تاس) درباره پرتاب در ساعت ۰۷:۴۰ و فقط در زمانی پخش شد که کاملاً مطمئن شدند که سفینه در مدار و فضانورد در حالت خوب است. در این اعلامیه هدف پرواز  مطالعه اثرات بی وزنی در پروازهای طولانی بر روی بدن انسان و عکس العمل بدن در این پرواز بازگشت به زمین همچنین بررسی کار انسان در شرایط بی‌وزنی و بررسی سفینه فضایی توسط کیهان نورد ذکر شده بود.
گرچه در اطلاعیه‌های خبرگزاری شوروی آمده بود که تیتف نخستین کسی است که در فضا غذا خورد اما  بعدها مشخص شد که تیتف در مدار به بیماری تهوع و فضا زدگی مبتلا گردید و بروز این حالت اجازه نمی‌داد او به راحتی غذا بخورد. تاس اعلام کرد غذای او شامل خوراک فشرده سوپ- پوره با نان، پاته گوشت و جگر و آب میوه بود .البته این غذا به شکل خمیری و در چیزی شبیه به خمیر دندان قرار داشت.
همچنین تیتف اولین کسی بود که در پرواز خوابید. او حتی حدود نیم ساعت بیش از حد مقرر خوابید و این کار باعث نگرانی مرکز هدایت پرواز شد. پس از حدود ۸ ساعت استراحت در ساعت ۲۳:۳۷ از خواب بیدار شد و به بررسی وضعیت سفینه پرداخت حدود سه ساعت بعد نیز صبحانه خود را خورده و به انجام برنامه پیش‌بینی شده پرداخت.
روز ۷ اوت ۱۹۶۱ وستک-۲ راه بازگشت را در پیش گرفت اما این کار در وضعیتی غیرطبیعی انجام شد. پس از خاموشی موشک ترمز، دستگاه فرودی و مداری از هم جدا نشدند و کابل برق اتصالی بین دو بخش، قسمت مداری را به دنبال بخش فرودی می‌کشید. سرانجام حرارت بالای مرحله فرود، کابل را سوزاند و دستگاه فرودی را آزاد کرد. در ارتفاع پیش بینی شده، تیتف با کمک صندلی پرتابی از سفینه به بیرون پرتاب شد و لحظاتی بعد از صندلی جدا شده  با چترنجات فرود آمد سفینه وی نیز با استفاده از چتر نجات دیگری به آرامی به زمین نشست. البته این فرود هم بسیار خطرناک شد چون باد باعث شد به طرف خط راه آهن کشیده شد و نزدیک بود با قطار تصادف کند اما تیتف خیلی زود متوجه شد و با مهارت با کشیدن بندهای چتر, آن را به طرفی دیگر هدایت کند.
جالب آن که در اطلاعیه‌های بعد از فرود تیتف آمده بود که کارشناسان به ثمرات مهمی دست یافته‌اند که از جمله می‌توان به اینکه در فضا هم می‌توان آب نوشید و هم آب خورد. همچنین پرواز یک شبانه‌روزی گرمان تیتف کارشناسان را به این نتیجه رساند که انسان می‌تواند در فضا، زندگی و کار کند!

وستک-2 در یک نگاه

سرنشین: گرمان تیتف

زمان پرتاب: ۰۶۰۰ روز ۶ اوت ۱۹۶۱

محل پرتاب: سکوی پرتاب شماره یک پایگاه فضایی بایکونور

پرتاب کننده: موشک وستک کا

وزن سفینه(کیلوگرم): ۴۷۳۱

زاویه شیب نسبت به خط استوا(درجه): ۹۳/۶۴

مدت یک دور گردش کامل به دور زمین(دقیقه): ۴۶/۸۸

اوج و حضیض مدار(کیلومتر): ۲۴۴-۱۸۳

زمان فرود:  ۰۷:۱۸ روز ۷ اوت ۱۹۶۱

محل فرود: در نزدیکی دهکده کراسنی کوت در ناحیه ساراتف

مدت پرواز:  ۱ روز و ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه

مسافت طی شده:  ۷۰۳ هزار کیلومتر

تعداد گردش در مدار زمین:۱۷

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10635
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها