تصاویر بهترین خانه های مریخی آینده

0 650

ناسا ۵ برنده مسابقه طراحی مسکن پرینتی در مریخ را اعلام کرده است.
چالش مسکن پرینتی ۳بعدی ناسا در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد. این چالش اکنون وارد مرحله سوم و پایانی خود شده است. در این مرحله جایزه ای ۱۰۰ هزار دلاری میان ۵ تیم منتخب تقسیم شد.
در این چالش چند مرحله‌ای طراحان و مهندسان خانه‌هایی را طراحی کردند که با کمک پرینتر سه بعدی و مصالح موجود در مریخ ساخته می‌شود. تیم‌های برنده به طور موفقیت آمیز طرحی دیجیتال از ویژگی‌های فیزیک و عملکرد خانه در مریخ ارائه کردند. در زیر این طرح‌ها را می‌توانید ببینید.

شهرک سازی در مریخ با خانه های سه بعدی شش ضلعی
طرح برنده گروه زوفروس از موادی ساخته می‌شود که در سطح مریخ وجود دارند. در این طرح اولیه، فضاپیمایی که در سیاره فرود می‌آید، دقیقا روی سطح مریخ قرار می‌گیرد تا یک محیط حفاظت شده و پرفشار برای پرینت کردن، ایجاد کند. با توجه به شکل ۶ ضلعی سازه می‌توان چندنمونه از آن چاپ کرد و در کنار هم قرار دارد تا یک شهرک ایجاد شود. هر سازه با استفاده از کامپوزیت مخصوص سیمان مریخ ساخته می‌شود. این کامپوزیت از یخ، اکسید کلسیم و مواد دیگر ماه ساخته می‌شود.

ساخت خانه مریخی با پلاستیک قابل بازیافت
دومین برنده این چالش، گروه ای‌آی اسپیس (AI Space Factory) از نیویورک است. این گروه یک سازه تخم مرغی شکل طراحی کرده‌اند که می‌تواند فشار اتمسفری مریخ را تحمل کند. این سازه نیز با استفاده از موادی ساخته می‌شود که در سطح مریخ وجود دارند. به این ترتیب نیازی به ارسال صخره و مواد ساختمان‌سازی از زمین نخواهد بود. هر یک از این سازه‌ها از ترکیب نوین فیبر بازالت (که از صخره‌های مریخ استخراج می شود) و پلاستیک‌های زیستی قابل بازیافت ( پلی آمید اسید ) ساخته می‌شود. پلاستیک‌های زیستی از گیاهانی تامین می‌شود که در سطح مریخ کاشته می‌شوند. برخلاف طرح تیم قبلی، هر یک از سازه‌های  ای‌آی اسپیس به طور مستقل ساخته می‌شوند.

مسکن مریخی همراه گلخانه مخصوص
در رده سوم گروه Kahn –Yates قرار دارد که طرح  مسکنی برای مریخ ارائه کرده که ساکنان را از طوفان‌های شن احتمالی سیاره حفظ می‌کند. طبق این طرح اولیه، پس از آنکه فضاپیما به مریخ رسید، پوسته خارجی آن جدا شده و هسته از پیش ساخته آن باقی می‌ماند. سپس یک بازوی پرینتر با ۵ محور  از بالای این هسته بیرون آمده و با استفاده از مواد موجود در سطح مریخ فونداسیون می‌سازد. در مرحله بعد بازو یک پوسته سیمانی پرینت می‌گیرد و همزمان از دماغه‌ای در پرینتر یک لایه پلی اتیلن  با تراکم بالا روی هر دو طرف این پوسته  سیمانی ریخته می‌شود تا از آن محافظت کند. در این سازه با حذف بخشی از لایه سیمانی پوسته خارجی مسکن، نور خورشید وارد سازه می‌شود. با این روش می‌توان در سازه محصولات غذایی پرورش داد.

مسکنی با قابلیت مقاومت در برابر اشعه‌های خورشیدی
گروه چهارم SEArch+Apis Cor یک مسکن طراحی کرده که دو پوسته دارد که در برابر اشعه‌های کهکشانی خورشید از سازه مراقبت می‌کند. این سازه همراه گنبدی محافظ طراحی شده است.

مسکن مریخی با ورودی مخصوص
در رتبه پنجم نیز گروهی از محققان دانشگاه نورث وسترن قرار دارد سازه‌ای مریخی طراحی کرده‌اند که با پرینتر سه بعدی ساخته می‌شود. مدخل آن به شیوه جالب طراحی شده است.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10633
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها