ساخت ماهواره ۱۵۰ میلیون دلاری رصد زمین در روسیه تا سال ۲۰۲۵

0 794

روسیه تا اواخر سال ۲۰۲۵، ماهواره سنجش از دور  را که ۱۵۰ میلیون دلار هزینه دارد، تکمیل خواهد کرد.
روسیه تا اواخر سال ۲۰۲۵، کار ساخت یک ماهواره جدید سنجش‌ازدور زمین را به پایان می‌رساند. این ماهواره بر اساس فضاپیمای کندور FKA که هم‌اکنون موجود است، ساخته می شود. بر اساس اطلاعاتی که به‌تازگی در وب سایت تدارکات دولتی روسیه منتشر شده است، انجمن تحقیق و تولید ماشین سازی روسیه (Russia’s Research and Production Association of Machine-Building) مستقر در شهرک ریوتوف مسکو، یک ماهواره جدید سنجش‌ازدور زمین را تا اواخر سال 2025 می سازد. این ماهواره سنجش‌ازدور بر مبنای فضاپیمای موجود کوندور- FKA ساخته می‌شود.

بر اساس اطلاعاتی که به‌تازگی در وب سایت تدارکات دولتی (state procurement website) روسیه منتشر شده است، انجمن تحقیق و تولید ماشین‌سازی روسیه (Russia’s Research and Production Association of Machine-Building) مستقر در شهرک ریوتوف مسکو، یک ماهواره جدید سنجش‌ازدور زمین را تا اواخر سال ۲۰۲۵ می‌سازد. این ماهواره سنجش‌ازدور بر مبنای فضاپیمای موجود کوندور- FKA ساخته می‌شود. گفتنی است کار طراحی و ساخت ماهواره سنجش از دور کندور را شرکت ان پی او ماشین (NPO Mashin) در سال ۱۹۹۳ انجام داد. این شرکت در منطقه ریوتوف در جنوب شرق مسکو واقع است. این شرکت به دلیل طراحی موشک‌های کروز، موشک پروتون و ایستگاه فضایی آلماز معروف است. 
این قرارداد خرید شامل موارد بسیاری است ازجمله ارتقاء سامانه‌های رادار فضایی، نظارت پیوسته و تمام‌وقت بر وضعیت آب و هوایی زمین با استفاده از ماهواره کوندور FKA-M مجهز به رادار S-Band و مدرن‌سازی سامانه‌های فضایی.
انجمن تحقیق و تولید (Research and Production Association)، در مناقصه‌ای که شرکت دولتی فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos) برگزار کرده بود، حاضر شد. این قرارداد ۹.۳ میلیارد روبل (۱۴۷میلیون دلار) ارزش دارد و قرار است تا ۲۵ نوامبر ۲۰۲۵ انجام شود. انتظار می‌رود ماهواره جدید کوندور FKA-M از پایگاه فضایی واستوچنی (Vostochny) و با استفاده از حامل سایوز-۲.۱آ Soyuz2.1a)) و تقویت‌کننده فریگات (Fregat) پرتاب شود. همان‌گونه که یک کارشناس آشنا با وضعیت صنعت فضایی روسیه به تاس (خبرگزاری دولتی روسیه) گفت: «قرارداد بین روسکاسموس (Roscosmos) و انجمن تحقیق و تولید ماشین‌سازی هنوز امضا نشده است ولی ممکن است در آینده نزدیک امضا شود.» مستندات مناقصه مشخص می‌کند که بودجه فدرال، منبع تامین مالی این قرارداد است. نحوه هزینه کرد بودجه فدرال در این پروژه طی سال‌های آینده به‌این‌ صورت است که از سال 2018 تا سال 2025، به ترتیب ۷.۶، ۳.۵، ۲.۹، ۱۹.۶، ۳۵، ۳۳.۷، ۲۵ و ۱۹.۸ میلیون دلار پرداخت شود. همانگونه که در این آمار دیده می‌شود، در سال‌های ابتدایی و آغازین پروژه، مبلغ کمی تزریق می‌شود اما در سال‌های بعد و با گسترش پروژه، مبالغ اختصاص یافته نیز بیشتر می‌شود.
والری زایچکو (Valery Zaichko)، رئیس گروه سامانه‌های فضایی خودکار روسکاسموس (Section Head of the Roscosmos Department for Automated Space Systems)، پیش‌تر گفته بود این شرکت در نظر دارد سه ماهواره نظارتی کوچک مجهز به رادار از نوع کوندور FKA را در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰و  ۲۰۲۵به فضا پرتاب کند. انتظار می‌رود این ماهواره‌ها از پایگاه فضایی واستوچنی در شرق دور روسیه و با استفاده از ماهواره‌بر سایوز ۲ مجهز به تقویت‌کننده فریگات، پرتاب شود. کوندور FKA از دسته ماهواره‌های کوچک سنجش‌ازدور زمین است. این ماهواره‌ها را انجمن تحقیق و تولید ماشین‌سازی، اختصاصاً برای وزارت دفاع روسیه، ساخته است. اولین ماهواره کوندور در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۱۳پرتاب شد.

پروژه کوندور FKA-M 

پروژه کوندور FKA-M با هدف ارتقاء سیستم رصدخانه‌های کاربردی آب و هوایی انجام می‌شود. این رصدخانه‌های فضایی با استفاده از رادار، تمام‌وقت و پیوسته زمین را زیر نظر دارند. علاوه بر این، توسعه ماهواره کوندور FKA-M و نوین‌سازی ابزارهای فضایی که بر مبنای این ماهواره ساخته می‌شود، از دیگر اهداف این پروژه است.
مشتریان این پروژه عبارت‌اند از وزارتخانه‌های امور اضطراری و کشاورزی روسیه، خدمات فدرال ثبت، حدنگاری (Cadaster)، نقشه‌نگاری یا کارتوگرافی (Cartography) و خدمات فدرال برای هیدرومتئورولوژی یا آب-هواشناسی (Hydrometeorology) و نظارت بر محیط‌زیست.
طبق اسناد، هدف اصلی از اجرای این پروژه، طراحی و اجرای سامانه‌های فضایی روسیه است. ارتقای این سامانه‌ها برای دریافت داده‌های راداری به‌منظور توسعه اجتماعی و اقتصادی روسیه، از دیگر اهداف این برنامه است. علاوه بر این رصد پیوسته و دائمی وضعیت آب و هوایی همه قاره‌ها و اقیانوس‌های جهان نیز طی این برنامه انجام می‌شود.
خلاصه آنکه، این سیستم فضایی جدید روسیه، وظایف زیر را بر عهده دارد: نظارت بر اقدام‌های انجام‌شده برای از بین بردن عواقب ناشی از سیل، آتش‌سوزی جنگل‌ها، سیل و آوار برف و سایر حوادث طبیعی، پیش‌بینی برداشت، نظارت، تشخیص و پیش‌بینی وضعیت یخ در دریای شمال، اقیانوس منجمد شمالی (یا شمالگان) و دریاهای نزدیک روسیه.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10628
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها