1397/05/09

نقش کلیدی اپراتورهای ماهواره ای در توسعه خدمات ماهواره ای کشور

صنعت ماهواره یکی از مهمترین صنایعی است که می‌تواند به رشد چشمگیر نیاز به ارتباطات و خدمات در دنیا از جنبه‌های گوناگون پاسخ دهد. با توجه به میل فزاینده و به نوعی مسابقه فضایی در استفاده از منابع مدار/فرکانس توسط کشورها، موضوع استفاده بهینه، مؤثر و اقتصادی از این منابعِ در خطر اشباع، همیشه مورد توجه کشورهای...
نقش کلیدی اپراتورهای ماهواره ای در توسعه خدمات ماهواره ای کشور

صنعت ماهواره یکی از مهمترین صنایعی است که می‌تواند به رشد چشمگیر نیاز به ارتباطات و خدمات در دنیا از جنبه‌های گوناگون پاسخ دهد. با توجه به میل فزاینده و به نوعی مسابقه فضایی در استفاده از منابع مدار/فرکانس توسط کشورها، موضوع استفاده بهینه، مؤثر و اقتصادی از این منابعِ در خطر اشباع، همیشه مورد توجه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در دنیا است.
احسان حامد رحمت، مدیرکل طرح و توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران، در گفت وگو با روابط عمومی سازمان ضمن تاکید بر اهمیت اقتصاد صنعت فضایی گفت: «بهره‌رداری از ماهواره‌های تجاری با پیشرفت فناوری و استفاده از مدل‌های جدید خدمات (مدیریت شده)، رفته رفته به صنعتی حیاتی، پرسود و با صرفه اقتصادی تبدیل می‌شود.»
وی ادامه داد: «سرمایه‌گذاری در این صنعت نه تنها هزینه محسوب نمی‌شود بلکه با ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم در کشور و منطقه، سود کلانی را عاید سرمایه‌گذاران و فعالین آن (چه در بخش خصوصی و چه دولتی) خواهد کرد.»
حامد رحمت ضمن تأکید بر رشد اقتصادی صنعت فضایی در دنیا افزود: «بر اساس آمار رسمی، قریب به ۴۵۰ ماهواره مخابراتی زمین آهنگ توسط حدود ۶۰ اپراتور ماهواره‌ای در ۴۱ کشور دنیا کنترل و بهره‌برداری می‌شوند که از این مجموعه بیش از ۵۰ درصد کل اپراتورها بر روی بازار داخلی و بومی ارائه خدمات در کشور متبوع خود تمرکز کرده‌اند.»
وی در ادامه گفت: «در منطقه خاور میانه و آفریقا ۲۴ اپراتور ماهواره‌ای با درآمد بیش از ۲ میلیون دلار فعالیت می‌کنند که ۹ کشور همسایه ایران (بدون در نظر گرفتن روسیه) در مجموع با ۱۰ اپراتور ماهواره مخابراتی، فعالیت بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. از مجموع ۳۴۰ میلیارد دلار گردش اقتصادی صنعت ماهواره در جهان، ۱۲۸ میلیارد دلار در بخش خدمات است که ۶۰ درصد آن در حوزه خدمات مخابراتی، ۳۸ درصد ناوبری و ۲ درصد آن در حوزه کاوش زمین (سنجش از دور) گردش داشته است.»
وی در ادامه سخنان خود این آمارهای موجود در حوزه فضایی را قابل توجه دانست و گفت: «با در نظر گرفتن این آمار و رشد دهه‌های آینده، اعطای پروانه اپراتور ماهواره‌ای در کشور و امکان راه‌اندازی شبکه و بهره‌برداری از ماهواره‌های مخابراتی زمین آهنگ (Geostationary)، غیر زمین‌آهنگ و منظومه‌های ماهواره مخابراتی، فرصت مناسبی برای حضور بخش خصوصی در حوزه خدمات ماهواره‌ مخابراتی، حفظ و توسعه بهینه منابع مدار/ فرکانس، تسریع در توسعه بازار خدمات ماهواره‌ای کشور و حرکت در جهت حذف وابستگی در حوزه ارتباطات ماهواره‌ای خواهد بود.»
مدیرکل طرح و توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور گفت: «با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه فضایی کشور پیش‌بینی شده است، بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک در زمینه اپراتوری ماهواره، در سرمایه‌گذاری تأمین ماهواره مخابراتی ملی نیز حضور مؤثری داشته باشد و علاوه بر برخورداری از منافع مالی و اجتماعی آن، به ارائه خدمات کاربردی به جامعه کاربران پرداخته و به رونق بازار این خدمات در کشور کمک کنند.»

داخلی | مخابرات ماهواره‌ای |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

ماهواره‌ها در جستجوی زمین‌های مناسب برای کاشت برنج

مرکز کاربردهای فضایی شمال شرق (North Eastern Space Applications Centre به‌اختصار NESAC) در هند به درخواست اداره کشاورزی دولت ایالت مگالایا (Meghalaya) به یاری تعیین زمین‌های مناسب برای کاشت برنج با استفاده از فناوری فضایی آمده است. در این طرح فناوری‌های ماهواره‌ای از سنجش از دور و سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی یا جی‌آی‌اس (GIS) به کار گرفته می‌شوند. به گفته مسئولان این طرح، استفاده از فناوری فضایی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه و جلوگیری از سعی و خطا برای تعیین زمین‌های مناسب می‌شود. همچنین با داده‌های ماهواره‌ای می‌توان مناطق بسیار بزرگی را بررسی کرد که انجام زمینی چنین کاری بسیار دشوار است. البته ماهواره‌ها نمی‌توانند تحولات اجتماعی و جمعیتی را تشخیص دهند و به همین دلیل باید منابع اطلاعات مختلفی برای به دست آوردن چشم‌اندازی جامع از مناطقی که هم از نظر اجتماعی و هم بوم‌شناسی برای پرورش برنج بورو مناسب باشند ترکیب شوند.