1397/05/09

نقش کلیدی اپراتورهای ماهواره ای در توسعه خدمات ماهواره ای کشور

صنعت ماهواره یکی از مهمترین صنایعی است که می‌تواند به رشد چشمگیر نیاز به ارتباطات و خدمات در دنیا از جنبه‌های گوناگون پاسخ دهد. با توجه به میل فزاینده و به نوعی مسابقه فضایی در استفاده از منابع مدار/فرکانس توسط کشورها، موضوع استفاده بهینه، مؤثر و اقتصادی از این منابعِ در خطر اشباع، همیشه مورد توجه کشورهای...
نقش کلیدی اپراتورهای ماهواره ای در توسعه خدمات ماهواره ای کشور

صنعت ماهواره یکی از مهمترین صنایعی است که می‌تواند به رشد چشمگیر نیاز به ارتباطات و خدمات در دنیا از جنبه‌های گوناگون پاسخ دهد. با توجه به میل فزاینده و به نوعی مسابقه فضایی در استفاده از منابع مدار/فرکانس توسط کشورها، موضوع استفاده بهینه، مؤثر و اقتصادی از این منابعِ در خطر اشباع، همیشه مورد توجه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در دنیا است.
احسان حامد رحمت، مدیرکل طرح و توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران، در گفت وگو با روابط عمومی سازمان ضمن تاکید بر اهمیت اقتصاد صنعت فضایی گفت: «بهره‌رداری از ماهواره‌های تجاری با پیشرفت فناوری و استفاده از مدل‌های جدید خدمات (مدیریت شده)، رفته رفته به صنعتی حیاتی، پرسود و با صرفه اقتصادی تبدیل می‌شود.»
وی ادامه داد: «سرمایه‌گذاری در این صنعت نه تنها هزینه محسوب نمی‌شود بلکه با ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم در کشور و منطقه، سود کلانی را عاید سرمایه‌گذاران و فعالین آن (چه در بخش خصوصی و چه دولتی) خواهد کرد.»
حامد رحمت ضمن تأکید بر رشد اقتصادی صنعت فضایی در دنیا افزود: «بر اساس آمار رسمی، قریب به ۴۵۰ ماهواره مخابراتی زمین آهنگ توسط حدود ۶۰ اپراتور ماهواره‌ای در ۴۱ کشور دنیا کنترل و بهره‌برداری می‌شوند که از این مجموعه بیش از ۵۰ درصد کل اپراتورها بر روی بازار داخلی و بومی ارائه خدمات در کشور متبوع خود تمرکز کرده‌اند.»
وی در ادامه گفت: «در منطقه خاور میانه و آفریقا ۲۴ اپراتور ماهواره‌ای با درآمد بیش از ۲ میلیون دلار فعالیت می‌کنند که ۹ کشور همسایه ایران (بدون در نظر گرفتن روسیه) در مجموع با ۱۰ اپراتور ماهواره مخابراتی، فعالیت بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. از مجموع ۳۴۰ میلیارد دلار گردش اقتصادی صنعت ماهواره در جهان، ۱۲۸ میلیارد دلار در بخش خدمات است که ۶۰ درصد آن در حوزه خدمات مخابراتی، ۳۸ درصد ناوبری و ۲ درصد آن در حوزه کاوش زمین (سنجش از دور) گردش داشته است.»
وی در ادامه سخنان خود این آمارهای موجود در حوزه فضایی را قابل توجه دانست و گفت: «با در نظر گرفتن این آمار و رشد دهه‌های آینده، اعطای پروانه اپراتور ماهواره‌ای در کشور و امکان راه‌اندازی شبکه و بهره‌برداری از ماهواره‌های مخابراتی زمین آهنگ (Geostationary)، غیر زمین‌آهنگ و منظومه‌های ماهواره مخابراتی، فرصت مناسبی برای حضور بخش خصوصی در حوزه خدمات ماهواره‌ مخابراتی، حفظ و توسعه بهینه منابع مدار/ فرکانس، تسریع در توسعه بازار خدمات ماهواره‌ای کشور و حرکت در جهت حذف وابستگی در حوزه ارتباطات ماهواره‌ای خواهد بود.»
مدیرکل طرح و توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور گفت: «با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه فضایی کشور پیش‌بینی شده است، بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک در زمینه اپراتوری ماهواره، در سرمایه‌گذاری تأمین ماهواره مخابراتی ملی نیز حضور مؤثری داشته باشد و علاوه بر برخورداری از منافع مالی و اجتماعی آن، به ارائه خدمات کاربردی به جامعه کاربران پرداخته و به رونق بازار این خدمات در کشور کمک کنند.»

داخلی | مخابرات ماهواره‌ای |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.