راه اندازی سازمان فضایی در زیمبابوه با هدف توسعه پایدار

0 558

زیمبابوه سازمان فضایی خود را راه‌اندازی کرد تا با استفاده از فناوری فضایی، توسعه پایدار را برای کشورش ارمغان آورد. امرسن امنانگاوا، رئیس‌جمهور زیمبابوه، پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی، سازمان فضایی این کشور را راه‌اندازی کرد.
امنانگاوا در هراره گفت که سازمان ملی جغرافیایی و فضایی زیمبابوه(Zingsa)، از ماهواره‌های سنجشی، فناوری‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین و فناوری‌های فضایی و هوایی برای بهبود وضعیت کشاورزی، اکتشاف مواد معدنی، حفاظت از حیات‌وحش، مدیریت زیرساخت‌ها و نظارت و پایش بیماری‌ها و حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب استفاده خواهد کرد. قرار است این سازمان زیر نظر وزارت آموزش عالی و پیشرفت علوم و فناوری فعالیت کند.
امنانگاوا در مورد اهمیت این موضوع گفت: «انتظار می‌رود این نوآوری موجب تقویت توانایی‌های زیمبابوه در زمینه تولید و ابداع فناوری فضایی شود و دسترسی و استفاده و از این فناوری‌ها، موجبات توسعه پایدار کشور را فراهم آورد.»
کارشناسان زیمبابوه امیدوارند این سازمان بتواند پیشگام پژوهش‌هایی شود که در نهایت موجب پیشرفت رصد زمین، فضا، علوم، مهندسی فضا، فناوری‌های ارتباط ماهواره‌ای، فناوری‌های موقعیت‌یاب جهانی و پرتاب ماهواره شود.
امنانگاوا، که در ماه نوامبر جانشین رابرت موگابه، ریاست جمهور بلندمدت سابق نیجریه شده بود، قول داده است که با جذب سرمایه‌های خارجی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت، با بیکاری گسترده (که به بیش از ۸۰ درصدرسیده است)، مقابله کند و آن را کاهش دهد. او متعهد شده است زیمبابوه را تا سال ۲۰۳۰ به کشوری با اقتصاد و درآمد متوسط تبدیل کند. گفتنی است اقتصاد این کشور طی چند دهه حکومت پیشین ویران شده بود. پس از آنکه موگابه برنامه مصادره زمین را اجرا کرد، تولیدات کشاورزی در این کشور به شدت سقوط کرد و پس از تورم بیش از حد، پول ملی زیمبابوه به شدت بی‌ارزش شد و در نتیجه مردم از پس‌انداز کردن دست برداشتند. مجموع این عوامل باعث شد که اقتصاد زیمبابوه با چالش‌های بزرگی مواجه شود.
امنانگاوا چندی پیش در رقابت انتخابات ریاست جمهوری رودرروی نلسون شامیسا رهبر جنبش برای تغییر دموکراتیک-چانگیرای (MDC-T) قرار گرفت و پیروز از این کارزار سیاسی بیرون آمد. برخی از ناظران بر این باورند که امنانگاوا چنین فعالیت‌هایی را به منظور تقویت پایگاه اجتماعی خود انجام می‌دهد.

گفتنی است زیمبابوه نیز مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، در زمینه فناوری‌های نوین و به ویژه فناوری‌های فضایی دستاوردهای چندان چشمگیری نداشته است. در کل تا کنون بسیاری از کشورهای قاره آفریقا نیز فعالیت‌های چشمگیری در این زمینه نداشتند و فقط چند کشور مانند غنا یا نیجریه در این زمینه فعال بودند. برای مثال چندی پیش غنا اولین ماهواره ساخت خود با نام «غناست» را که با همکاری چند کشور دیگر به فضا پرتاب کرد و بدین ترتیب غنا در کنار نیجریه، اولین کشورهای آفریقایی دارای این فناوری محسوب می شوند. نیجریه نیز ماهواره خود را در دانشگاه فدرال فناوری این کشور تولید کرد که نیجریا اجوست (NigeriaEdusat) نام دارد. تولید این ماهواره با همکاری آژانس تحقیق و توسعه ملی فضایی نیجریه و موسسه فناوری کیوشو (Kyushu) در ژاپن انجام شده است. این کشور همچنین با کمک چین اپراتور ماهواره‌ای خود را راه اندازی کرد تا از ماهواره مخابراتی خریداری شده از چین استفاده کند. کنیا، اتیوپی و آفریقای جنوبی از جمله دیگر کشورهای قاره سیاه هستند که در حال توسعه فناوری فضایی هستند.

منبع businesslive.co.za
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10613
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها