روسیه به دنبال ساخت ماهواره‌بر قابل استفاده مجدد

0 1,033

سیروس برزو: مرکز تحقیقاتی و تولیدی روسیه خرونیچف در روسیه طرح ساخت یک ماهواره‌بر قابل استفاده مجدد را به پایان رسانده و مواد مورد نیاز برای ارزیابی را به پژوهشگاه تحقیقات مرکزی پژوهشکده ماشین (Central Research Institute of Machine- TsNIIMash) از زیر مجموعه‌های سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) ارسال کرده است.
یک سخنگوی خرونیچف گفت: «موارد مربوط به ماهواره‌بر قابل استفاده مجدد به مرکز تحقیقات مرکزی پژوهشکده ماشین فرستاده شدند. آنها باید آنها را مطالعه کنند و نظرات تخصصی خود را ارائه دهند.»
پیش از این گزارش شده بود که مرکز خرونیچف در حال انجام کارهای تحقیقاتی بر روی ماهواره‌برهای حامل با مرحله اول قابل استفاده مجدد است. طرح‌های مختلفی برای استفاده مجدد از ماهوره‌برها در نظر گرفته شده است، از جمله فرود عمودی، سیستم نجات چتر نجات و طرح بالدار بخش قابل استفاده مجدد ماهواره‌بر.
این نخستین پروژه در زمینه ماهواره‌برهای قابل استفاده مجدد در روسیه نیست. دیمیتری گراسیموف (Dmitry Gerasimov)، معاون مدیر کل پروژه مدیریت مجتمع حمل و نقل هوایی ایلیوشین (Ilyushin Aviation Complex)، در ۴ ژوئن گفت که تولید کنندگان روسیه چندین پیکربندی برای اولین ماهواره‌بر ملی فضایی قابل استفاده مجدد را در دست ساخت دارند. 
بنیاد موسسات تحقیقاتی پیشرفته (Advanced Research Projects – FPI) در مسکو اعلام کرد که آزمایش‌های این ماهواره‌بر برای سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است. این ماهواره‌بر قادر است ۶۰۰ کیلوگرم بار را به مدار همزمان خورشیدی ببرد. بر اساس محاسبات اولیه، هزینه حمل بار در مدار یک و نیم تا دو بار ارزان‌تر از استفاده از ماهواره‌برهای معمولی در چنین کلاسی خواهد بود.
در حال حاضر، تولید ماهواره‌بر حامل‌های قابل استفاده مجدد تنها در انحصار توسط دو شرکت خصوصی آمریکایی اسپیس ایکس (SpaceX) و بلو اورجین (Blue Origin) است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10612
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها