بودجه اضافی آژانس فضایی فرانسه برای توسعه جزیره گویان

0 597

سیروس برزو: آژانس فضایی فرانسه ( Centro Nacional de Estudios Espaciales- CNES)  موافقت کرد که ۱۰میلیون یورو بودجه اضافی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به جزیره گویان فرانسه اختصاص دهد. این کار در پاسخ به بزرگترین اعتراض در تاریخ گویان فرانسه است که حدود یک سال قبل به مدت ۵ هفته بزرگترین مرکز پرتاب‌های فضایی اروپایی را در خود گرفت. در این اعتراض‌ها مردم جزیره گویان فرانسه نسبت به وضعیت معیشتی خود دست به اعتراض زدند و فعالیت‌ها در مرکز فضایی دچار نابه‌سامانی گردید. معترضان می‌گفتند دولت فرانسه به زندگی مردم این جزیره که بخشی از فرانسه به حساب می‌آید در مقایسه با سرزمین اصلی فرانسه توجه کمتری داشته است و خواستار توجه بیشتر دولت فرانسه بودند. این وضعیت باعث شد که در سال گذشته سه پرتاب شرکت فرانسوی آرین اسپیس (Arianespace) متوقف شود.
بر اساس برآورد آرین اسپیس که در سال گذشته ارائه شده، فعالیت فضایی در این جزیره منجر به ایجاد حدود ۹۰۰۰ شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم در گویان فرانسه شده است که حدود ۴۰درصد از درآمد اشتغال در منطقه به شمار می‌رود. این در حالی است که بر اساس گفته مدیر مرکز پرتاب‌های فضایی گویان، حدود ۷۰درصد از کارکنان این مرکز محلی هستند.
مرکز پرتاب‌های فضایی کورو در گویان یکی از مراکز مهم پرتاب‌های فضایی جهان به‌شمار می‌رود که در شمال غربی کوورو در گویان فرانسه قرار دادرد. این مکان که از سال ۱۹۶۴ برای پرتاب‌های فضایی در نظر گرفته شده دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. نزدیکی به خط استوا باعث می‌شود که برای حمل محموله‌ها به مدار زمین, ماهواره‌برها از توان بیشتری برخوردار باشند,  دریای آزاد اجازه می‌دهد که مراحل پایین‌تر ماهواره‌بر و باقی‌مانده ماهواره‌بر ناشی از پرتاب‌های ناموفق صدمات کمتری به‌وجود آورد همچنین از زاویه‌ای كه توسط چرخش زمین فراهم می‌شود حرکت ماهواره‌برها در زمان پرتاب به سمت شرق را میسر می‌سازد که این نیز در بالا بردن قدرت حمل بار استفاده کرد.
پرتاب‌های آژانس فضایی اروپا (European Space Agency – ESA) آژانس فضایی فرانسه و شرکت‌های تجاری آرین اسپیس و آذرکاسموس Azercosmos (اپراتور ماهواره‌ای مستقر در آذربایجان و اولین اپراتور ماهواره‌ای در منطقه قفقاز متعلق به دولت آذربایجان) از این محل انجام می‌شود.
در۴ آوریل ۲۰۱۷ در اواسط ناآرامی اجتماعی فرانسه در سال ۲۰۱۷, این مرکز توسط رهبران اتحادیه کارگری گویان فرانسه اشغال شد، اما با توافق‌های انجام شده بین این اتحادیه و دولت فرانسه در  ۲۴ آوریل ۲۰۱۷ پایان یافت.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10610
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها