افزایش اجباری مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 442

مرکز هدایت پروازهای فضایی روسیه گزارش داد با استفاده از موتور موشکی ناو باربری پروگرس ام.اس-۸ (Progress M.S.8) مدار ایستگاه فضایی در روز پنجشنبه افزایش ارتفاع داده شد.
در اطلاعیه این مرکز آمده است: «این مانور با استفاده از موتورهای سفینه باربری خودکار پروگرس ام.اس-۸  در ساعت ۱۹:۱۰ به وقت آغاز مسکو و ۱۹۹ ثانیه به طول انجامید.»
پس از این عملیات، متوسط ارتفاع مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی ۷۰۰ متر افزایش یافته و به ۴۰۵.۵ کیلومتر رسید. این اصلاح به دلیل فراهم شدن شرایط مناسب برای قرار گرفتن ایستگاه در مسیری صورت گرفت که ناو سایوز ام.اس-۸ (Soyuz MS-8) بتواند به راحتی به زمین بازگردد, همچنین سفینه بعدی یعنی سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz MS-10) به ایستگاه متصل شود.
اصلاح قبلی در ۱۰ ژوئیه صورت گرفت. برای اولین بار از ناو باربری آمریکایی سیگنوس (Cygnus) استفاده شد که پس از ۵۰ ثانیه روشن شدن موتورهای سفینه، ارتفاع ایستگاه حدود ۹۰ متر افزایش یافت.
پیش از این نیز در ۲۳ ژوئن، مانند این بار، موتورهای پروگرس ام.اس-۸ به مدت ۲۰۸ ثانیه کار کرد و ارتفاع متوسط پرواز ایستگاه فضایی بین‌المللی را ۷۰۰ متر افزایش داد.
طبق برنامه پیش‌بینی شده قرار است در ۴ اکتبر، اولگ آرتمیف (Oleg Artemyev)، فضانورد روسی به همراه فضانوردان آمریکایی، ریچارد آرنولد(Richard Arnold)، و اندرو فوستیل (Andrew Feustel) از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین باز خواهند گشت. آنها از ۲۱ مارس ۲۰۱۸ در ایستگاه کار می‌کنند.
سایوز ام.اس-۱۰ باید تایلر هگ‌(Tyler Hague)، فضانورد سازمان فضانوردی آمریکا (NASA) و الکساندر آووچینین(Aleksei Ovchinin)، کیهان‌نورد سازمان فضانوردی روسیه (Roscosmos)، را به ایستگاه ببرد. پرتاب این سفینه برای روز ۱۱ اکتبر سال جاری برنامه ریزی شده است.
ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام.اس-۸ در ۱۳ فوریه ۲۰۱۸ از بایکونور به فضا پرتاب شد و دو روز بعد از پرتاب در ۱۵ فوریه ۲۰۱۸ به بخش زوردا ایستگاه فضایی متصل شد. این ناو شصت و نهمین فروند از نوع سفینه های پروگرس است که تدارکات ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی را بر عهده دارند. پروگرس ام.اس-۸ حدود ۲۷۴۶ کیلوگرم بار با خود حمل می‌کرد که به جز مواد مواد غذایی، شامل ۸۹۰ کیلوگرم سوخت و تجهیزات، ۴۶ کیلوگرم اکسیژن و ۴۲۰ کیلوگرم آب بود.
از آنجا که این نوع سفینه‌ها فاقد سپر حرارتی هستند و بعد از پایان ماموریت بر اثر برخورد به جو زمین از بین می‌روند، بطور معمول از سوخت موجود در مخزن ناو پروگرس برای اصلاح مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می شود.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10605
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها