1397/05/07

تجربه شگفت انگیز عکاسی از کهکشان راه شیری با استفاده از یک گوی بلورین

تجربه شگفت‌انگیز عکاسی از کهکشان راه‌شیری با استفاده از یک گوی بلورین در نهایت منجر به ثبت تصویری بسیار زیبا و خیره کننده از این کهکشان شد. تجربه شگفت انگیز عکاسی از کهکشانی که در آن زندگی می کنیم، با قرار دادن دوربین در پشت یک گوی شیشه‌ای، متعلق به یک ستاره‌شناس به‌نام خوان کارلوس مونوز ماتیوز است...
تجربه شگفت انگیز عکاسی از کهکشان راه شیری با استفاده از یک گوی بلورین

تجربه شگفت انگیز عکاسی از کهکشانی که در آن زندگی می کنیم، با قرار دادن دوربین در پشت یک گوی شیشه‌ای، متعلق به یک ستاره‌شناس به‌نام خوان کارلوس مونوز ماتیوز است که در شیلی موفق به ثبت این اثر زیبا شد. در این عکس که از پشت یک گوی بلورین به شکار کهکشان راه شیری پرداخته است، شاهد هستیم که این کهکشان چگونه به شکل واژگون در این گوی بلورین نمایان شده.
مونوز ماتیوز در ابتدا لنز دوربین خود را بر روی گوی بلورین متمرکز کرد تا بتواند از این طریق جزئیات بیشتری از کهکشان را مشاهده کند. اما نتیجه به‌دست آمده او را بهت زده کرد. او در نهایت عکسی را مشاهده کرد که به نظر می‌رسید کل کهکشان راه شیری را در این گوی بلورین جای داده است.
مونوز ماتیوز یک ستاره‌شناس است که شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها را مطالعه می‌کند. وی در این خصوص می گوید: «همواره از اینکه به عکاسی کهکشان راه‌شیری بپردازم لذت بسیاری می‌بردم، اما تاکنون عکس‌های بسیاری از این کهکشان گرفته شده و زیبایی آن را به ثبت رسانده‌اند. لذا همواره در صدد یافتن راهی برای گرفتن یک عکس خاص از کهکشان راه شیری بودم.»
مونوز ماتیوز برای رصد خانه جنوبی اروپا کار می‌کند که در واقع مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها هستند که در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند. اما او بیشتر وقت خود را به کار در رصد خانه پارانال در شیلی مشغول است.
گویا ایده عکاسی به این روش در یک بازار روز در سانتیاگو به ذهن عکاس می‌رسد. در این بازار، عکاس متوجه می‌شود که فردی در حال فروش گوی‌های بلورین با قیمت بسیار ارزان است. چند عدد از این گوی‌ها را خریداری می‌کند که در نهایت به لنز دوربین او تبدیل شدند. چند شب بعد، عکاس دوربین و یکی از این گوی‌ها را با خود به رصد خانه پارانال می‌برد که در صحرای آتاکاما در شمال شیلی قرار دارد.
این رصد خانه در جایی بسیار مرتفع قرار داده شده و از تمامی نورهای مزاحم در امان است. همچنین یکی از بهترین سایت‌ها برای عکاسی در شب است. نوبت کاری مونوز ماتیوز تمام می‌شود و او با یک سه پایه، یک دوربین و یک گوی بلورین از رصد خانه خارج می‌شود تا به عکاسی بپردازد.
او گوی بلورین را بر روی یک میله چوبی قرار داد و سپس دوربین کانون 6D را بر روی آن متمرکز کرد. او از یک لنز واید ۲۴ میلیمتری استفاده می‌کند تا بتواند بخش عظیمی از کهکشان را داخل گوی بلورین مشاهده کند. پس از چند بار تلاش، در نهایت این عکاس موفق به گرفتن این عکس زیبا می شود.
در این عکس خوشه‌های ستاره‌ای، گاز و گرد و غبار درون کهکشان راه شیری قابل مشاهده است. نگاه انسان در این عکس به سمت مرکز کهکشان دوکی شکل راه شیری می‌رود. زیبایی این عکس باعث شد تا هزاران بار در فضای مجازی به اشتراک گذارده شود.
البته او در همان ابتدا که عکس را بر روی دوربین خود مشاهده می‌کند به‌شدت هیجان زده می‌شود. وی در ادامه اینگونه عنوان می‌کند: «این گوی‌های بلورین ارزان قیمت هستند و خریدن یکی از آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهم. مطمئن باشید در زمان استفاده از آن بسیار لذت خواهید برد و هر یک از آن‌ها می‌توانند تجربه متفاوتی از عکاسی را به شما بدهند. من خود ایده‌های بسیاری برای استفاه از آن‌ها در عکاسی دارم که در آینده همه آن‌ها را عملی خواهم کرد.»

نجوم | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |