1397/05/08

پرواز به مریخ مورد تهدید قرار گرفت

بیل نلسون (Bill Nelson)، فضانورد و سناتور ایالات متحده از ایالت فلوریدا، ابراز کرد که با توجه به بودجه فعلی ناسا و برنامه‌های رئیس جمهور، دونالد ترامپ، برای بازگشت به ماه، سفر انسان به مریخ تا سال ۲۰۵۰ به تاخیر می‌افتد. امریکا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فضانوردان خود را به مریخ اعزام کند، اما هنوز طرحی در...
پرواز به مریخ مورد تهدید قرار گرفت

بیل نلسون (Bill Nelson)، فضانورد و سناتور ایالات متحده فلوریدا، ابراز کرد که با توجه به بودجه فعلی ناسا و برنامه‌های رئیس جمهور، دونالد ترامپ، برای بازگشت به ماه، سفر انسان به مریخ تا سال ۲۰۵۰ به تاخیر می‌افتد.
امریکا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فضانوردان خود را به مریخ اعزام کند، اما هنوز طرحی در این مورد وجود ندارد، حتی شنیدن طرح آن تا ۷ ماه به تعویق افتاده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی امریکا، برنامه سفر به ماه را معلق کرد و خواستار متمرکز شدن بر روی سفر به مریخ شد. اما ترامپ قصد دارد دوباره طرح سفر به ماه را راه‌اندازی کند.
مشکل دیگر این برنامه، کمبود بودجه این عرصه است. در سال ۲۰۰۹ کمسیون امور بررسی مشکلات پرواز، رفت وآمد انسان به ماه و مریخ اعلام نمود که با وصف طرح‌ریزی ارزان قیمت برنامه پرواز به مریخ و ماه، ناسا به افزایش بودجه تا ۳ ملیارد دلار برای اعزام انسان به ماه و مریخ نیاز دارد. اما آکادمی ملی امریکا اعلام کردکه در این صورت طرح مریخ تا سال ۲۰۵۰ معلق میگردد.
لازم به ذکر است که برای پرواز به مریخ در سال ۲۰۳۰ باید همزمان ده‌ها فناوری مختلف شامل دستگاه نشست آرام فضانوران به مریخ و برگشت آن‌ها به زمین آزمایشات خود را تکمیل نمایند. این اقدام به طرحی بلند مدت نیاز دارد.

منبع: اسپوتینک

فضانوردی و سرنشین‌دار |

نظر شما
اخبار مرتبط

چرا از آخرین سفر انسان به ماه بیش از 45 سال گذشته است؟

1397/05/08
پیاده کردن ۱۲ فضانورد در کره ماه اگر مهم‌ترین دستاورد ناسا نباشد، قطعا یکی از پراهمیت‌ترین‌ها است. اما به چه دلیل از آخرین سفر انسان به ماه چیزی نزدیک به نیم قرن می‌گذرد؟ فضانوردان پاسخ‌هایی...

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.