1397/05/08

آندرومدا خواهر کهکشان راه شیری را بلعید

دانشمندان با مدل‌سازی رایانه‌ای متوجه شدند کهکشان آندرومدا خواهر کهکشان راه شیری را حدود دو میلیارد سال قبل بلعیده است. محققان دانشگاه میشیگان متوجه شده‌اند آندرومدا کهکشان دوقلوی راه شیری را حدود ۲ میلیارد سال قبل بلعیده است. کهکشان آندرومدا یکی از همسایگان نزدیک کهکشان راه شیری است و به نظر می...
آندرومدا خواهر کهکشان راه شیری را بلعید

محققان دانشگاه میشیگان  متوجه شده‌اند آندرومدا کهکشان دوقلوی راه شیری را حدود ۲ میلیارد سال قبل بلعیده است.
کهکشان آندرومدا یکی از همسایگان نزدیک کهکشان راه شیری است و به نظر می رسد گذشته ای تاریک دارد.
البته دانشمندان می‌دانستند که کهکشانی بزرگ مانند آندرومدا احتمالا همتایان کوچکتر اطراف خود را بلعیده است. دلیل وجود ستارگان کم نوراطراف آندرومدا نیز همین است. اما تشخیص آنکه آندرومدا چند کهکشان را طی عمر خود بلعیده، ممکن نبود. اما اکنون دانشمندان با استفاده از مدل های رایانه ای متوجه شدند بخشی از این هاله نور خارجی، از کهکشانی بزرگتر تشکیل شده که آندرومدا آن را بلعیده است.
اریک بل، یکی از مولفان این تحقیق، می‌گوید: «ستاره‌شناسان مدت طولانی است که در حال مطالعه گروه Local(کهکشان راه شیری، آندرومدا و بقیه) هستند. آن‌ها متوجه شدند راه شیری یک خواهر عظیم‌تر داشته که ما از آن بی خبر بوده‌ایم. این کهکشان M32p نام گرفته و پس از راه‌شیری و آندرومدا سومین کهکشان بزرگ در این بخش کوچک از جهان است.»
آندرومدا قمری کوچک به نام M32p است و دانشمندان نمی دانند منشا آن از کجاست. آن‌ها با تکیه بر تئوری مذکور به این نتیجه رسیدند که این کهکشان فشرده و متراکم در حقیقت بازماندهM32p است. هرچند این نمونه‌ای از یک کهکشان بیضی شکل و قدیمی است، اما ستارگان جوان زیادی دارد.
این کشف به دانشمندان کمک می‌کند جهان اطرافمان را بهتر بشناسند و دریابند کهکشان‌ها چگونه رشد کرده‌اند.